22.7.09

Petua tahan lama

Ya, pada hari ini gua nak kongsi petua. Pada lazimnya kita akan menggunakan lilin apabila bekalan elektrik terputus. Baru-baru ni gua masuk rumah, tekan suis lampu. Lampu tak menyala. Tekan suis lagi satu pun sama. Tekan suis kipas apatahlagi. Gua pun nyalakan lilin. Lama jugak gua berlilin malam tu. Bila gelap macam ni la baru sibuk nak baca buku. Rupanya, pakai lilin ni membuatkan kita insaf sekejap dan datang naluri nak membaca. Alahai... Kemudian, gua terfikir suis utama. La... Patutla, suis utama tak 'ON'. Aduyai.. Maka, gua pun padamkanlah lilin. Lilin gua lebih tahan lama dan boleh digunakan untuk jangka panjang. Ini yang pertama.

Yang kedua. Kebiasaannya lilin akan cepat habis atau cair. Kecuali lilin kek hari jadi je yang tak sempat nak mencair dah kena tiup. Jadi, untuk menjadikan lilin ini menyala lebih lama, cubalah adik kakak simpan lilin ini di dalam peti sejuk selama lebih kurang 24 jam sebelum adik kakak gunakan. Lihatlah hasilnya adik kakak pasti kagum. Lebih tahan dan lebih lama.



.

1 comment:

Indrasakty said...

Tajuk tu menarik.