9.4.09

Resepi kemesraan


Selalu kau menyumpah-nyumpah atau mengata awek kau masak untuk kau. Tapi, kau tak tahu memasak itu juga cabang seni. Memasak itu juga terapi minda. Memasak itu juga kau anggap mudah selama ini tapi sebenarnya ia ada susahnya. Juga ada cabaran dan menguji minda yang tersendiri. Kalau tak caya, cuba kau masak sendiri. Baru kau tahu, langit tinggi rendah. Dan kau cabar diri kau sendiri. Bukan kau tak tahu tukang masak tersohor adalah dari golongan Adam. Maka, kau pun masaklah ikut resepi yang terlintas di benak fikiran kau. Tak payah masak yang susah-susah menunya. Bukan dapat markah pun. Pilih yang senang saja. Yang kau mampu nak masak. Dan kau tahu bahan-bahannya. Ada beratus ribu menu di dunia ni tinggal kau pilih, mana kau mahu. Rupa-rupanya, apabila kau masak sendiri ada timbul kepuasan yang infiniti di situ. Ada kenikmatan yang tak terhingga yang tak dapat diungkapkan dengan kata-kata. Kau jangan masak sambil membebel. Ukir senyuman di bibir. Dan gembirakan hati yang sedikit kesepian. Kemudian. Ada tuan tanah telefon kau, ajak kau makan. Kononnya dia nak belanja dan mencari jalan supaya permohonan kelulusannya tiada halangan. Ha, inilah masanya kau bagi alasan yang manis di sisi Islam. Maaf encik, saya dah masak menu istimewa hari ini. Menu-menu tersebut adalah seperti di bawah.

Satu. Bayam goreng Tok Guru berperisa kurma. Tanpa ikan bilis.

Dua. Ketam masak lemak cili padi di perantauan. Tanpa sebarang hiasan. Biarkan kecantikan natural.



.




4 comments:

Anonymous said...

sodapnya sajian...ahaks, tu jer ker...air minuman?takkan minum air kosong jerk

paiseh said...

bayam goreng tok guru??
1st time gua dengar..

tasikmerah said...

bayam tu patut bubuh perisa coklat cip. he he.


.

amirahsyuhada said...

bayam goreng tu nampak lazat giler, jauh lebih lazat dari masakan ketam tu.