26.3.09

Wakil

Sejak kekalahan bermaruah perlawanan badminton gua tempohari. Gua tekadkan semangat untuk berlatih sampai gua berjaya. Kalau boleh, gua dapat wakil peringkat DUN pun dah kira bagus. Sebab, pembelajaran yang bagus perlu bermula dari bawah. Lepas gua dapat wakil DUN, gua pergilah pulak PARLIMEN. Manalah tau gua dinaikkan pangkat dari Ketua Unit ke Ketua Bahagian pulak.

Untuk tujuan itu, hari Selasa petang kelmarin gua turun. Siap baju sukan, seluar sukan, kasut sukan, stoking sukan dan raket Fleet di tangan. Maka, gua pun mulalah menjalankan aktiviti memanas badan. Seterusnya gua melonggar-longgarkan otot-otot yang perlu. Kalau booleh gua nak minum 2T ke 4T ke untuk licinkan sendi-sendi yang berkarat. Tapi, gua fikir lapan kali, tu semua tindakan bodoh. Nak buat apa menyusahkan diri sendiri. Sudahnya, gua ambil keputusan sapu minyak kuda je la di seluruh anggota. Gua ulangi, minyak kuda. Bukan pil kuda.

Member gua satu pejabat pun panggil masuk gelanggang. Bulu tangkis datang melambung, gua tak lepas peluang. Terus gua smash menjunam. Gua bayangkan bulu tangkis tu masalah-masalah dan tekanan-tekanan hidup yang perlu gua tempuhi. Gua tak lepas peluang, terus kitai dan kitai. Gua peduli apa. Masuk set kedua, gua masih kool lagi. Tak tercungap langsung! Gua boleh kontrol lagi keletihan gua. Sebab malam tadi gua dah bedal pil kuat.

Gua sangkakan, cerah sampai ke malam. Rupanya hujan disebelah petang. Sudahnya, gua sangkut nak pulang ke rumah. Sangkut nak pulang takpe, tapi sangkut gaji ni gua tak boleh tahan. Nasib baik, orang tua gua dulu ada buat simpanan untuk gua sejak gua lahir. Sebulan lima puluh ringgit. Bayangkan! Setahun? Dapat enam ratus. Sekarang umur gua 31. jadinya, dalam bank tu seharusnya ada simpanan melebihi RM18,600.00 secara matematiknya. Itu secara matematik. Belum ikut hukum BODMAS lagi. Sebab bila gua pergi bank baki tinggal RM50.00 sahaja. Iyela, masa kecik mak gua jaga dah tentulah nak kena pakai belanja susu, pampers, makanan ruji, minuman, mainan, belanja sekolah dan banyak lagi... Maka, sebab tu gua rasa akaun tu menyusut. Berapa ramai Bumiputera yang melabur untuk jangka panjang kala zaman gawat-gawat begini?


.

3 comments:

tasikmerah said...

gua melabur hape. he he.

.

paiseh said...

apekes cite main bulu tangkis, ending menabung lak nih? penin penin! hahahaha...!!

K.A.M.I..... said...

aku tgk ari tuh ko pegang raket fleet tu pun silap...mcm mana nk jadi wakil bahagian...aku kalah jgk... sbb diorang menang...kalah tk gagalkan?...tewas jg tak gagal...ari tu dah msk kali ke 3, semua kalah beb...