15.12.08

Kenapa kau cepat bosan apabila buat satu-satu kerja

Albert Einstein bukan sebijak mana pun. Asyik gagal je masa belajar. Guru dia sampai benci yang amat pada dia sebab bodoh sangat. Ferdinand McGellan pun sama juga. Tak sebijak mana. Belayar mengelilingi dunia pun atas sebab nasib. Alahai... Alexender Graham Bell lagi la... Dalam kelas tak pernah pun dapat nombor satu. Okey okey, gua pun sama la macam diorang. Bukan pandai gila babi. Tapi, taklah sampai tahap dungu nak mampos. Sebenarnya, salah satu faktor yang menghalang kejayaan kita bukanlah disebabkan kita KURANG PINTAR tetapi kerana KURANG YAKIN dengan diri sendiri. Ya, ulang suara, KURANG YAKIN.

Kita selalu kata minda kita dah tepu la. Tak boleh fikir lagi la, berkarat la dan macam-macam lagi. Kemudian, kita bina alasan yang konkrit di mana masa bekerja kita yang kononnya mahu mengelakkan kebosanan dan ketepuan otak kita, kita buat kerja seperti di bawah :

1/ Kita melayari laman sawang mencari info. Serius! kita cari maklumat dan info. Padahal! Entah...;
2/ Kita menyusun dan mengemas meja dan buku di rak sendiri atau rak orang lain. Saja-saja suka-suka;
3/ Kita akan tampal apa-apa poster di dinding tempat kita duduk konon-konon jadual kita padat;
4/ Kita wujudkan tekanan jadual padat untuk diri sendiri. Keluar dari 'zon selesa' kita masuk 'zon lebih selesa'. Haha!;
5/ Kita pergi kedai buku kala waktu rehat atau selepas pulang pejabat. Padahal jam kita rosak, itu waktu pejabat sebenarnya;
6/ Kita balik rumah, apply cuti. Tidur. Sebelum tidur baca doa naik pangkat;
7/ Kita buat kerja lain dari rutin harian, menulis entri misalnya. Baca novel misalnya, update frenster, semak emel dan banyak lagi.

Sebenarnya kita hanya menggunakan atau meneroka 0.00001% sahaja daripada keupayaan otak kita. Sebab, 7 perkara di atas bukanlah berat sangat untuk difikir. Fikir-fikirkanlah...


Gua tag, 5 manusia pertama dan jin yang baca entri ni. 3 cara kau mengelakkan kebosanan rutin harian. Haha!.


.

6 comments:

artsoul said...

hahahah,gua org pertama...

Tirana said...

lorrrr..langkah kiri hari ni..masuk nak baca entry yang menarik di atas tu, tak pasal-pasal kena tag..

Kalau tak buat boleh tak...bosan la..hehehe..

kuIna Jentayutiara said...

x baca... tgk aje..

paiseh said...

drop komen saja. bleh??

tasikmerah said...

gua lompat.






gua org ke-6.

silent paranorm said...

ada otak simpan...