24.11.08

Kenapa kau rasa mual hari ini

Sesuatu kerja itu. Lama-lama kalau diulang. Samaaaaaa je... Kau jadi jumut kan?! Perkara yang samaaaa je kau buat. Mulalah, kau akan rasa mual.

Otak kau pun boleh jadi buntu. Minda sedar dan minda separa sedar kau tak dapat menghantar maklumat yang tepat sekalipun kau dah lama buat kerja itu. Dia pula mengharapkan ketepatan. Alahai.., kau gunalah penaakulan. Asalkan logik. Logik. Logik. Logik. Kemualan kau kemudian membawa kepada kemuntahan berdarah yang dahsyat. Uuwwekkkkkk!!!! Minda dan otak kau jadi pening. Perhatikan di sini, perkataan minda dan otak digunakan.

Bukan! Bukan sebab kau keracunan makanan. Bukan juga sebab isteri kau mengandung. Bukan juga sebab kau senghaja mencucuk anak tekak kau. Jauh sekali sebab kau rasa loya.

Wo ho! Baru kau ingat, rupa-rupanya dalam kau menjalani kehidupan seharusnya kau perlu punya azam untuk menjadikan hari ini lebih baik dari semalam. Cukuplah, kau semat apa-apa jua yang kau buat harus ada peningkatan dan kemajuan. Bukan dok lagu tu je... Walapun ia sebesar butir pasir di tepian pantai yang tercemar. Ya, walaupun sudah dinodai. Kalau kau rasa mual dengan rutin harian kau, maka cubalah sesuatu yang di luar rutin pula. Apalah kiranya menceburkan diri dalam penulisan kreatif ke, lakaran rekabentuk kereta ke, pengiraan guna tanah daerah yang mudah ke, pengiklanan perniagaan ke, penampalan kaedah kolaj ke, mencuci tandas pejabat ke, ajak kawan-kawan minum ke, melibatkan diri dalam khidmat masyarakt ke, melakukan dekorasi bilik sendiri ke dan yang sewaktu dengannya. Supaya kau menggunakan otak kiri dan otak kanan kau. Jika tidak kau kebuntutan kebuntuan.

Sesuatu kerja itu. Lama-lama kalau diulang. Samaaaaaa je... Kau jadi jumut kan?! Perkara yang samaaaa je kau buat. Mulalah, kau akan rasa mual.

Sedang aku boleh melawan kesakitan. Menggagahi hadir untuk dua hari dua malam. Berhempas-pulas penuh kesabaran. Dalam persiapan sebelum menghadap Tok Ali di Melaka.
Apalah kiranya, kau cuba cari-cari kerja apa yang patut, sementelahan negosiasi perundingan belum dijalankan untuk projek yang nilainya jutaan ini. Gunalah minda dude! Use your brain babe!


Nota kepala : Sekalipun pahit kertas ini mahu ditelan. Kau jangan muntahkannya. Kau kemam dan terus telan untuk menjadi penguat dan lonjakan dalam diri.



.

3 comments:

Tirana said...

Think out of the box..get out from the comfort zone..tentu kita tidak akan rasa mual lagi pada hari ni kan?

tasikmerah said...

besau projek...

nizza said...
This comment has been removed by the author.