21.11.08

aku yang suka memandai-mandai dan biarkan orang macam nampak tak pandai

Kata untuk difikir, lalu ditaakul.

"Lebih baik memandai-mandai daripada langsung tak pandai."

"Nak pandai belajarlah, tapi kalau nak memandai-mandai tak payah tunggu pandai."


Sekian, kata-kata hikmat untuk diri saya, insan sekeliling saya dan jin.

Jika kalian tak upaya memikirkannya. Ada satu kebengapan di otak kalian!

Ya, ada kebengapan yang harus kalian kikis.

Lalu, ia mendorong kalian malas untuk berfikir. Dan bermalas-malasan untuk bertindak. Cuba kalian bayangkan, terdapat 23 bilion neuron dalam otak manusia, setiap satunya bersambung dengan hampir 10,000 neuron yang lain. Jika kalian tak gunakan secara optimum neuron ini, ia akan mati dan terus tidur dan tidur dengan selesa. Puncanya kalian tak gunakan sepenuhnya neuron ini. Kalian fikirlah sendiri hah.

Jadi, berapa ramai yang bertindak selepas ini merujuk kamus. Apa itu maksud taakul. Selepas membaca entri ini. Jika malas bertindak dan malas mahu ambil tahu. Huh!

Ya, ada kebengapan yang harus kalian kikis!


.

10 comments:

AL-BIMA SAKTI said...

nak pandai, kena memandai-mandai.

kalau asyik memanda-mandai, sampai bila pun tan pandai-pandai.... ha ha ha...

Tirana said...

Exercise untuk otak ialah dengan berfikir.. Orang yang sentiasa berfikir akan sentiasa muda..hhehehe..tapi awas jangan berfikir perkara yang tak elok.

paiseh said...

huh...
aku bengap la selama ni rupanya..
haru...!

hanafana said...

haishh..
waa...
emm...
hurmm??
.
.
.
YE
sayep suke memandai²
=)

kuIna Jentayutiara said...

upppsss sy pandai tp malas

Lynn Saleh said...

hik hik hik..tajuk yg best..idea sape ek? hahahha

papaabid said...

nueron lah plok....pening kepala aku dok bayangkan nye.Tapi kalau naroto tu ok gak...eeee

bokbon said...

kena la memandai-mandai dulu, baru pandai.
ye dak?

addyaholix said...

Aku pon selalu buat-buat pandai supaya tak nampak bodoh. Dan aku memang nampak macam orang pandai-pandai. Kata kawan aku.

Aku jugak pernah buat-buat bodoh supaya tak nampak pandai. Tapi aku tak nampak bodoh sebab aku lebih serupa orang pandai-pandai. Pon kawan aku yang kata.

datuk seri said...

setuju