29.12.08

Gagasan hidup saya : desakan



Selamat Menyambut Maal Hijrah
1 Muharam 1430

.

18.12.08

Gagasan hidup saya : Prolog

Di sini saya ingin berkongsi target saya dengan kalian semua. Oh, lupa saya mahu memulakan intro. Ya, saya sekadar berkongsi. Saya bukanlah ingin menunjuk-nunjuk atau berbangga-bangga. Atau mempunyai niat yang lain. Saya juga bukan dilahirkan dalam keadaan yang senang. Bukan dari kalangan orang kaya-raya. Untuk info, saya orang susah! Hidup sederhana saja. Saya juga bukannya memiliki IQ dan EQ yang tinggi. Saya bukanlah terlalu pandai sangat dalam segala hal. Saya juga bukannya mahu melawan takdir. Tapi, saya tidak hanya sekadar menunggu takdir hidup saya. Apa yang tertulis di Loh Mahfuz juga saya tidak tahu. Sebab itu saya selalu berdoa, meminta kepadaNya.

Jadi, ia bukan sekadar tulisan-tulisan dan lukisan-lukisan yang dicoretkan dalam helaian-helaian kertas, lalu dikompilasikan menjadi "buku eksklusif gagasan hidup saya". Makanya, dengan cara ini ia boleh dikongsi dan apa yang tersimpan di hati kecil sanubari saya dapat dilepaskan beriringan bersama sang bayu. Bukan saya angan-angan kosong. Saya punya imaginasi yang punya noktah. Ingat! Seorang yang berangan-angan tanpa titik hanyalah mengikut khayalan mindanya sedangkan orang yang berimaginasi telah mereka satu skrip untuk ke satu matlamat.

Baiklah, saya tak pecah-pecahkan target saya ini kepada agama, politik, sosial dan ekonomi. Ia terangkum dan saling berintegrasi di antara satu dengan yang lain. Dan saya juga tidak menyusunnya mengikut keutamaan dalam hidup saya. Tapi, di dalam BUKU EKSKLUSIF GAGASAN HIDUP SAYA yang saya rangka draf pertama pada tahun 1995, ia di susun berdasarkan lojik, realisitik dan pencapaian tahunan. Kemudian saya semak semula pada tahun 2001. Sama ada realisitik atau yang mustahil untuk dicapai. Saya sudahpun berikan keutamaan padanya. Dan saya sasarkan mengikut tahun sehingga ke tahun 2050 (setakat ini). Tahun 2050 umur saya 27 tahun terbalik. Hehehe..!! Semoga saya dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki. Bahkan sehinggalah perancangan ini dapat diWASIATkan kepada generasi saya nanti lagi bagus. Ada 25 target kesemuanya (wow! Banyaknya. Saya pasti boleh!). Ia menjadi keinginan, hasrat, kehendak (hajat), sasaran, kemahuan, azam, target untuk mencapai cita-cita / gagasan saya.


PERKARA

SASARAN

TINDAKAN

# Melaksanakan apa yang diPerintah serta menjauhkan apa yang diLarang ALLAH; Membaca al-Quran setiap hari

seumur hidup

  • Jangan tinggal solat
  • Membaca al-Quran seusai solat Maghrib & Isyak
  • Memahami isi al-Quran dengan berguru
  • Mempelajari tajwid dengan berguru

# Menjadi jutawan beriman

2015

  • Menambah pendapatan
  • Melakukan perniagaan
  • Menjadi perunding pro

# Memilik MPV sendiri

2010

  • Mengumpul wang dan emas
  • Meninjau spek yang dikehendaki

# Mempunyai seorang isteri comel

Dah dapat

  • Jaga dia sepenuh hati
  • Memberi nafkah zahir dan batin kepadanya.

# Mempunyai 5-6 orang anak (Kini, baru 2 orang)

Sebelum umur isteri menjelang 40 tahun. Saya dah bincang dengan dia. Haha!

  • Memberi pendidikan awal
  • Makan pemakanan seimbang
  • Menjaga kesihatan

# Memiliki pekerjaan yang stabil dengan pendapatan bulanan melebihi RM5k

2010

  • Usaha gigih tak kenal erti jemu
  • Jangan ikut nafsu syaitan
  • Jangan dengar cakap jin kafir

# Memiliki kelulusan tinggi dan budi pekerti yang juga tinggi

Dah dapat sampai Sarjana. Nak try sampai phD

  • Mencapai setakat mana mengikut kemampuan
  • Hormat pada semua orang
  • Berbaik pada semua orang

# Menerbitkan 1 buku setahun

bermula 2009

  • Membaca mengenai selok-belok ilmu penulisan

# Membeli 1-2 buku sebulan

seumur hidup

  • Membaca menambah ilmu

# Memiliki rumah sendiri

2010 (teres 1 tingkat)
2020 (banglo)

  • Membuat pinjaman
  • Mempelajari selok-belok jual beli hartanah

# Memiliki perniagaan sendiri

2015

  • Jurugambar pro
  • Tukang jahit pro
  • Perunding pro
  • Usahawan pro

# Memberi pendidikan terbaik pada anak-anak

seumur hidup

  • Memberi anak makanan minda
  • Mengajar anak pendidikan dunia dan akhirat

# Mencarum untuk pendidikan dan masa depan keluarga

seumur hidup

  • Memperuntukkan wang untuk pelaburan pendidikan

# Melaksanakan perancangan kewangan sistematik

seumur hidup

  • Membeli buku dan mendapatkan ilmu mengenai perancangan kewangan

# Menempa nama untuk kebaikan mengharumkan nama negara

2015

  • Hantar surat kepada PM untuk pengesyoran
  • Study buku Malaysia Book of Record

# Mempunyai rehat yang cukup

Seumur hidup

  • Gunakan 5 sebelum datang 5
    Tidur 7-8 jam sehari

# Membekalkan minda dengan suppliment yang hebat

Seumur hidup

  • Melakukan senaman 3 kali seminggu
  • Tidak merokok!
  • Makanan seimbang
    B-Complexs, Zat besi, Ginkgo, Herba

# Berekreasi / Bercuti / Melancong / Menghilangkan ketegangan setiap hujung minggu

Seumur hidup

  • Mengumpul duit
  • Membeli barang mengikut keperluan saja

# Menyiapkan apa jua tugas harian dengan penuh komited

Seumur hidup

  • Tanamkan sikap jangan puus asa.
  • Rajin dan kuat berusaha.
  • Jangan menangguh kerja.

Mencari seberapa ramai kawan dan tiada musuh langsung!

Seumur hidup

  • Senyum pada semua orang
  • Hormat pada semua orang
  • Berkawan dengan semua orang
  • Positif pada semua orang

# Memiliki komputer riba sendiri

2009

  • Kerja keras!

# Memiliki motosikal sendiri

2011

  • Mengumpul duit

# Menjadi seperti pepohon rendang, ahli keluarga dan ibu-bapa dapat tumpang berteduh. (abstrak target ni)

2012

  • Menjalin hubungan baik dengan semua makhluk

# Mengerjakan ibadat haji bersama isteri (akaun tabung haji pun takde lagi..)

2018

  • Buka akaun tabung Haji dulu. Aha!

# Dapat kumpul / menang duit sejuta

Bila-bila

  • Masuk pertandingan yang menawarkan hadiah lumayan


Saya niatkan usaha murni ini dilakukan semata-mata untuk menuntut keredhaan ALLAH, mengamalkannya untuk manfaat di Akhirat, keluar dari kalam jahil kepada cahaya ilmu, mendapat faedahnya di dunia, diberi pahala untuk Akhirat dan syurga adalah matlamat. Amin. Kalian doakan kejayaan saya.



.

17.12.08

Mari bercerita bersama Ustaz Masdun (part I)

Dalam sebuah kampung. Ada tiga orang pemuda. Masing-masing memahami bahawa, selepas di ajar oleh gurunya. Sesungguhnya bercakap itu membatalkan solat.

Satu hari. Tiga orang pemuda ini solat berjemaah bersama gurunya. Di sebuah masjid.
Sedang mereka mendirikan solat, dalam keadaan tahiyyat akhir. Ada seekor tikus lalu. Berhenti betul-betul di tangan pemuda yang di sebelah kanan sekali.

Pemuda itu berkata, "Tikus! Tikus!"

Pemuda di tengah berkata, "Isshhh.. Sembahyang mana boleh cakapla.. Biar je la.."

"Nasib baik aku tak cakap.." kata pemuda paling kiri.




.

16.12.08

Bermula Dengan Latar [p7.0]



p7.1 : Latar menampung kandungan karya
p7.2 : Latar dan karektor


.

15.12.08

Kenapa kau cepat bosan apabila buat satu-satu kerja

Albert Einstein bukan sebijak mana pun. Asyik gagal je masa belajar. Guru dia sampai benci yang amat pada dia sebab bodoh sangat. Ferdinand McGellan pun sama juga. Tak sebijak mana. Belayar mengelilingi dunia pun atas sebab nasib. Alahai... Alexender Graham Bell lagi la... Dalam kelas tak pernah pun dapat nombor satu. Okey okey, gua pun sama la macam diorang. Bukan pandai gila babi. Tapi, taklah sampai tahap dungu nak mampos. Sebenarnya, salah satu faktor yang menghalang kejayaan kita bukanlah disebabkan kita KURANG PINTAR tetapi kerana KURANG YAKIN dengan diri sendiri. Ya, ulang suara, KURANG YAKIN.

Kita selalu kata minda kita dah tepu la. Tak boleh fikir lagi la, berkarat la dan macam-macam lagi. Kemudian, kita bina alasan yang konkrit di mana masa bekerja kita yang kononnya mahu mengelakkan kebosanan dan ketepuan otak kita, kita buat kerja seperti di bawah :

1/ Kita melayari laman sawang mencari info. Serius! kita cari maklumat dan info. Padahal! Entah...;
2/ Kita menyusun dan mengemas meja dan buku di rak sendiri atau rak orang lain. Saja-saja suka-suka;
3/ Kita akan tampal apa-apa poster di dinding tempat kita duduk konon-konon jadual kita padat;
4/ Kita wujudkan tekanan jadual padat untuk diri sendiri. Keluar dari 'zon selesa' kita masuk 'zon lebih selesa'. Haha!;
5/ Kita pergi kedai buku kala waktu rehat atau selepas pulang pejabat. Padahal jam kita rosak, itu waktu pejabat sebenarnya;
6/ Kita balik rumah, apply cuti. Tidur. Sebelum tidur baca doa naik pangkat;
7/ Kita buat kerja lain dari rutin harian, menulis entri misalnya. Baca novel misalnya, update frenster, semak emel dan banyak lagi.

Sebenarnya kita hanya menggunakan atau meneroka 0.00001% sahaja daripada keupayaan otak kita. Sebab, 7 perkara di atas bukanlah berat sangat untuk difikir. Fikir-fikirkanlah...


Gua tag, 5 manusia pertama dan jin yang baca entri ni. 3 cara kau mengelakkan kebosanan rutin harian. Haha!.


.

5.12.08

Romlah : Delayed Stories (part IV)

“Eeee yacth! Hak ptuuuii... Apa nak jadi, jadilah. Aku tak mau babi!!!!,” sahut Romlah dengan berani. Babi itu bukan carutan. Dalam mana-mana laporan rasmi kerajaan pun sekarang ada perkataan babi. Di Melaka misalnya. Di Selangor juga.

“Hello Bos, ada mana?! Kami ada berhenti sini. KM 25” kata Aoh Kawn.

Tidak lama kemudian, dua buah kereta meluncur memecah kedinginan malam. Pemandunya keluar. Geng G-Spot masuk ke kereta yang satu lagi. Lalu beredar meninggalkan kawasan itu. Bos datang menghampiri Romlah. Lalu menarik Romlah keluar.

“Hah! James...?!’ Romlah terperanjat sedikit terkejut.

“Yup! My name is James. James Blonde. Ekekeke... Jom ikut I...”

“Pergi mana sayang...?”

“Pergi balik rumah kitalah... Haha!”

“Okey! Habis lelaki tua ni...”

“Arggh! Biarkan saja situ. Naik kereta I

Dalam perut kereta. Romlah menanyakan sesuatu kepada James, apa tujuan dia melakukan ini semua. Bukankah senang panggil saje dia sebelah rumah. James menjawab, I sukakan yang dramatik. Errr, I cintakan U sebenarnya sayang...

So?”

“Boleh tak U temankan I malam ni....”

“Mengadalah U ni... Selalu marahkan kucing I tau... Dia tak bersalah. Kenapa U buat gitu? Owh, rupa-rupanya ada udang di sebalik batu ye...” Romlah tersenyum kegirangan.

+++++

“Eh, Sham, aku tengok Kak Romlah tu rajin jugak ke surau yerk?”

“Ye ke?”

“Aku selalu perhatikan dia juga apa...”

“Errm.. Tapi, aku syak sesuatu lah dengan Kak Romlah tu...”

“Jadi, kau nak kita buat apa?”

“Begini... sok sek sok sek...” Sham membisikkan sesuatu ke telinga Kana untuk membuat perancangan mengintip gerak-geri si Romlah.

“Okey settt... Malam ni kita projek.”

Sham dan Kana bersiap-siap untuk turun menjenguk ke rumah Romlah. Membawa bungkusan di tangan. Dengan alasan untuk memulangkan kutang Romlah yang mereka sekawan mencurinya. Sham dan Kana mula mengetuk daun pintu rumah Romlah. Diketuknya beberapa kali tetapi tak berjawab. Jauh sekali hendak dibuka. Mahu saja mereka menendangnya. Kemudian, mereka berdua melihat daun pintu rumah James terkuak luas. Lalu mereka menghampirinya. Mereka menjengukkan kepala ke dalam.

Baru saja mereka mahu memanggil, mereka terdengar suara lelaki dan perempuan ketawa mesra. Dari arah dalam. Datangnya dari dalam bilik. Mereka syak itu suara James. Dan yang perempuan itu dah tentulah awek James.


sambung...


.

Pengumuman : Penulis bercuti mulai 6 Disember hingga 14 Disember 2008. Entri baru akan terbit pada 15 Disember 2008. Harap maklum.

.

4.12.08

Belajar dari kesilapan lebih baik dari buat kesilapan untuk belajar


Sekali lagi kita dalam rancangan...

[ Mari bercerita bersama Ustaz Saidin. Alhamdulillah.. ]

[ Assalamualaikum semua... ]

[ Waalaikum salam warahmatullahi wabarakatuh...]

[ Apa khabar adik-adik...? ]

[ Baikkkkk... ]

[ DIAM PENDEK ]

[ Ya adik-adik, ]

Al-kisah, lamaaaaa... dulu di Istana Kunta-Kinte. Istana apaaaa??

[ Kunta-Kinte]

Telah bersemayam tiga orang anak-beranak diRaja ya. Raja (Jinseng). Permaisuri (Jin two) dan si putera raja (Jintan). Adapun diriwayatkan kisah ini tiada kena-mengena dengan yang hidup mahupun yang telah mangkat dijulang. Ia fiksyen semata. Berlaku sekitar tahun gajah.

[ Ya adik-adik, ]

Sebermulalah si Jintan ini ada belajar mengenai ilmu perpaipan berdikit-dikit. Ya, dia ada belajar. Jika menurut catatan Hikayat Leman Panas. Pun begitu, Kemahiran Hidup Bersepadu : Pilihan A menjadi pilihannya. Misalnya mengenali jenis-jenis paip yang dipakai oleh Raja-raja, sistem perpaipan ringkas di dalam Istana, cara-cara memperbaiki kerosakan paip di terowong, mangatasi kerosakan perangkap di singki habitat serangga, penggunaan jenis-jenis perangkap dan lain-lain lagi. Pendek kata, kerja-kerja plumber la. Di kala itu, kalau si Jintan lulus peperiksaan perpaipan nescayalah beliau menjadi perintis. Dan kerjayanya sangat laku. Sangat apa???

[ Laku.. ]

[ Ya adik-adik.., Adik-adik nak tau apa terjadi selepas ini?]

[ Naaaaaaaakkkkk!!! ]

Arakian, satu purnama, kepala paip di Istana Kunta-Kinte telahpun rosak. Di singki bahagian dapur. Tempat cuci pinggan mangkuk di belakang istana letaknya. Sesendalnya dah rosak ke longgar lah, entahlah. Sayugia, dengan sekali kerling saja si Jintan sudah arif akan masalah itu. Belum disentuhnya lagi tu. Inilah baru dikatakan plumber hebat. Dalam hati beliau berbisik. Sekali tengok dah tau masalah. Aaaahhh.. Hebat tak?

[ Hebaaaaaatttttt... ]

Menurut Bondanya, paip itu tak boleh ditutup rapat. Airnya menitik tak henti-henti. Sudah disuruhnya Baginda Raja, Jinseng memperbetulkan akan hal itu tetapi ayahanda control macho pula. Jadinya, Jintan rasa tercabar dan terpanggil pulak melihatkan ayahandanya buat isyarat bahasa badan begitu.

[ Kemudian, apa permaisuri kata adik-adik??? ]

[ DIAM PENDEK ]

[ Dia pun berkata, ]

"Anakanda sangat arif ka dalam hal pulih-memulih dan baiki-membaiki kepala paip itu?"

"Ek eleh.. Apalah nak dimasyghulkan mengenainya. Anakanda sudah belajar selok-belok ilmu perpaipan ini semualah Bonda.. Ini baru kepala paip sebesar tapak tangan."

[ Uuuikkksss.. Angkuhnya si Jintan ya adik-adik.. ]

[ DIAM PENDEK ]

"Paip itu sudah tak berguna. Tidak boleh dipulas rapat. Barangkali sesendal getahnya sudah rosak agaknya." ujar Bondanya.

"Iya. Iya. Tak apalah Bonda, Anakanda sudah belajar fasal yang kelapan masalah yang terjadi ke atas paip-paip ni. Factory-factory, gudang-gudang, estet-estet dan ladang kuda sudah menjadi biasa anakanda membaikinya. Bonda usahlah runsing dan masyghul. Bonda duduk aja relaxlah. Biar Anakanda kasi settle lah."

[ Ding ding tekeding ding ding ding..! ]

Tiga puluh minit kemudian, Bonda menuju ke dapur.

[ Jeng jeng jeng... ]

[ Adik-adik tahu apa jadi selepas itu? ]

[ Taaaaakkkkk...!! ]

"Uiks! Apa barang? Apa yang basah lencun semua di serambi dapur ni Ananda?"

[ DIAM PENDEK ]

"Air terpancut-pancut keluar dengan laju tadi Bonda…"

Pap! Bonda menepuk dahi.

"Huh! Anakanda bilang sudah belajar! Selok-belok ilmu perpaipan. Bull shit! Lain kali tutuplah dulu kepala paip utama di luar Istana sana tu… Jika tidak, maka memancutlah air paip ni. Alahai... Ananda oii"

Jintam pun menunduk kaku. Hatinya remuk. Mukanya tebal menahan malu. Meminta ampun kurnia dari Bonda tercinta.

"Ampunkan patik Bonda. Anakanda belajar dari kesilapan. Kesilapan juga belajar dari Anakanda. Hehehe..."

Permaisuri bonda sudah tertawa mengekek-kekek.

[ Ding ding tekeding ding ding ding..! ]

[ Habis..!! Apa yang kita boleh ambil iktibar dari cerita ini adik-adik...?? Saaaaaaaangatlah banyak ye... Baiklah, sorang-sorang. Kita mula dengan Arif Danialdin ]

[ DIAM PENDEK ]

"Apa yang kita pelajari hari ini mungkin tidak berguna lagi pada hari esok, tapi kalau tidak belajar hari ini sudah tentu kita akan menjadi manusia sebodoh-bodohnya pada hari esok." Arif Danialdin.

[ Lagi.. ]

"Mana yang kita rela? Rela mencuba sesuatu dan gagal daripada tidak mencuba langsung dan dianggap berjaya." Anwar Kharil.

[ Lagi.. ]

"Hidup untuk hari ini ialah dengan mempelajari kelmarin, tapi sasaran untuk esok hari ialah dengan perancangan hari ini." Hazizah Derus.

[ Lagi.. ]

"Memiliki kepintaran sahaja sebenarnya belumlah cukup. Yang betul, memiliki kemahiran berfikir dengan kepintaran." Haliza Eliza.

[ Lagi.. ]

"Kejayaan adalah hasil penggunaan maksimum kebolehan yang ada pada diri kita." Zamborina

[ Lagi.. ]

"Kegagalan hanya satu persimpangan dan bukanlah satu jalan mati. Jumpa jalan mati, patah balik lah." Arif Faisol.

[ Lagi.. ]

"Mempercayai diri kita lemah sebelum benar-benar terbukti kita lemah adalah kelemahan kita yang paling lemah. Maka, lemahlah kita..." Siti Khatijah Hajar.

[ Lagi.. ]

"Ada dua orang yang paling gagal dalam hidup, orang yang tidak cekap membuat apa yang disuruh dan orang yang hanya membuat apabila disuruh." Nur Senahusna.

[ Lagi.. ]

"Kita sebenarnya tidak lemas kerana terjatuh dalam air yang dalam, tetapi kita akan lemas jika kita terus berada di dalamnya. Jin suka duduk di tandas." Dang Mahanum.

[ Lagi.. ]

"Satu kesalahan besar yang boleh kita lakukan dalam hidup kita ialah terus menerus bimbang yang kita akan lakukan kesalahan." Syakiratun Alamin.

[ Lagi.. ]

"Mengusahakan sesuatu adalah jauh lebih baik daripada tidak melakukan apa-apa walaupun ada kalanya yang diusahakan itu gagal." Hamimatun Sa'adiah


[ Ok.. Bagus. Bagaimana dengan adik-adik di luar sana?? Apa pengajarannya? Sila respon di emel Mari bercerita bersama Ustaz Saidin di TV10, Dekat di mata... ]

[ Alhamdulillah... ]

[ Assalamualakum, ba-bye, jumpa lagi... ]


Ini gambar di mana Ustaz Saidin mendapat pembelajaran awal di sekolah sekular sebelum melanjutkan pelajarannya ke Sidogiri, Jawa Timur (2 tahun), Mesir (1 tahun) Edinburgh, Scotland (2.5 tahun). Sekarang Ustaz Saidin penda'wah bebas lebih hebat dari Ustaz Akhil Hayy.


.

3.12.08

Bagaimana saya mahu memulakan cerita [p6.0]


p6.1 : Tema
p6.2 : Pengarang Perlu Banyak Membaca


.

2.12.08

Hantaran tinggi bukan jaminan kebahagiaan rumahtangga

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Ada banyak alasan manusia yang membuat dasar dari hakikat pernikahan, hakikat yang seperti apakah yang paling membahagiakan? Cuba kita lihat, dan manakah pilihan kita?

Jika hakikat pernikahan adalah kerana SEX, maka pasangan rajin bertengkar jika servis di kamar tidur tidak memuaskan. Atau rajin hadir di SEX parti.

Jika hakikat pernikahan adalah kerana HARTA, maka pasangan bakal bubar jika bangkrup.

Jika hakikat pernikahan adalah kerana BEAUTY/BODY, pasangan bakal lari jika rambut beruban dan muka kerepot atau badan jadi gendut.

Jika hakikat pernikahan adalah kerana ANAK, maka pasangan akan cari alasan untuk pergi jika buah hati (anak) tidak hadir.

Jika hakikat pernikahan adalah kerana KEPERIBADIAN, pasangan akan lari jika orang berubah tingkah lakunya.

Jika hakikat pernikahan adalah kerana CINTA, hati manusia itu tidak tetap dan mudah terpikat pada hal-hal yang lebih baik, lagi pula manusia yang dicintai pasti MATI / PERGI.

Jika hakikat pernikahan adalah kerana IBADAH kepada ALLAH, sesungguhnya ALLAH itu KEKAL dan MAHA PEMBERI HIDUP kepada makhlukNYA. Dan ALLAH mencintai hambaNYA melebihi seorang ibu mencintai bayinya. Maka tak ada alasan apapun di dunia yang dapat meretakkan rumah tangga kecuali jika pasangan mendurhakai ALLAH.

sumber : forwarded email

*****

MAS KAHWIN YANG HILANG. KLIK SINI
Sumber imej : maskahwin.com



.

1.12.08

Romlah : Delayed Stories (part III)

Dalam perut kereta.

“Diam!” arah G. Maniam kepada lelaki tua itu.

“Kalau engkau nak selamat jangan cuba menjerit.!?” gertak G. Maniam lagi.

Romlah yang menggigil-gigil ketakutan sperti mahunya mengeluarkan cecair urin di situ juga. Tangannya dipegang erat oleh si Aoh Kawn.

“Aa.. apa yang kau nak hah!? Nak kena pelempang maut?” Kata lelaki separa umur itu.

Sambil ketawa G. Maniam menjawab, “Aku tak nak kau bangsat! Aku nak perempuan ini. Hahahaha...” gelak G. Maniam lagi.

“Ja...jadi, jadi apa yang kamu semua mahu dari aku huh..?!,” tanya Romlah lagi yang ketika itu mulutnya sudah dibuka dari lekup tangan si Kumar.

“Hahahaha kami mahukan apa yang semua lelaki-lelaki lain mahukan dari kau. Well, well, well..” jawab G. Maniam sambil menjelirkan lidahnya dengan buas.

“Kami mau buah gebu kau, Hahahahahaha!!!!!” gelak mereka bersama-sama.

Terkejut Romlah apabila mendengar kata-kata G. Maniam itu. Barulah mereka sedari bahawa lelaki-lelaki itu ingin merobek dara kesuciannya. Walaupun Sugar Daddynya beberapa kali berseketiduran dengannya. Tidur saja. Tapi tak buat apa-apa. Begitulah janjinya.

“Tidak..! jangan apa-apakan perempuan ini...” sampuk lelaki separa umur itu.

“Aku akan beri kau wang kalau kau semua mahu... Harta aku berjuta-juta. Asalkan jangan apa-apakan perempuan ini...”

Penjenayah-penjenayah itu ketawa, “Hahahahhaa... Bukankah aku dah kata aku tak mahu wang, kami dah banyak wang, kami nak zaaaas girlfriend kau!!!”

“Betul tak geng?”

“Betuulllllllll.... Ha hahahaha...”

“Errr....”

Dusyum!

Lelaki separa umur itu ditumbuk tepat pada mukanya. Lalu pengsan. Kereta diberhentikan pemanduannya. Tepi jalan yang suram sekali.

“Aku mahu kau dibolenkan now!! Adek manis... Kita buat projek kalu hah! Ingat..!! Jangan menjerit atau melawan, akan aku bunuh nanti...!!!! Paham.. ?!!!! Adek manis...” Perintah G. Maniam.

sambung...



.

28.11.08

Falsafah & Fikrah [p5.0]


p5.1 : Menerap Falsafah & Fikrah
p5.2 : Falsafah Menjadi Tabligh


.

27.11.08

Imaginasi


Realiti. Bukan fantasi. Klik Sini.


.

25.11.08

Penipuan terancang

Sejurus aku tiba di pejabat, aku lihat PDA aku. Ada 2 SMS baru masuk. Aku baca dan susunan ayatnya begini :

Congratulations
Sim-Card Anda
Telah Bertuah
Memnangi
Hadiah Utama
wang Tunai
RM.30,000.00
dr "PETRONAS MAS"
Sila/call/tel:
0128 37929
Terima kasih.

Ada dua SMS begini aku terima pada 22 Nov jam 8:02 AM dan 8:04 AM. Wow! Hatiku girang tak terkata menerima SMS sebegini rupa. Rezeki beb! Aku kata dalam hati. Tapi, aku tak pernah masuk peraduan Car Craze petronas tu. Sejak menghantar 2 penyertaan tak menang. Aku tak hantar lagi. Manalah tau, ini tuah. Hahaha! Terus saja aku menghubungi nombor tertera. Hatiku suka bukan kepalang.

+ Hello, saya ada terima SMS pasal kemenangan wang 30 ribu betul ke?

- Iya, betul encik. Sekarang encik salah seorang dari pemenang hadiah utama kami. Encik bakal memenangai 30 ribu ya.

+ Ini di mana ni?

- Iya, ini dari Petronas KLCC ya. Boleh saya tahu siapa di sana ya?

+ Saya Heryanto Arbi bercakap di sini. Tapi, saya kurang yakinla dengan kemenangan saya ini.

- Oh iya encik. Ini bukan penipuan ya. Ini bertuahnya encik kerana menjadi pemenang kami.

+ Hanya dengan menerima SMS?

- Iya.

+ Jadi, macam mana saya nak dapatkan hadiah ini?

- Iya. Begini ya encik. Encik tak perlu datang ke pejabat kami. Kami akan masukkan terus ke akaun anda. Encik punya akaun dan kad ATM ya?

+ Ada. Nombor akaun saya 101132436380. Akaun Maybank.

- Iyah. Boleh saya tahu siapa namanya ya.

+ Heryanto Arbi

- Sekarang encik apa di rumah atau di pejabat?

+ Saya di pejabat.

- Apa jauh dari pejabat encik ke mesin ATM.

+ Adalah dalam 10-15 minit.

- Iya, encik seharusnya ke mesin ATM. Sudah sampai di mesin ATM sila menghubungi nombor ini semula ya. Kami mahukan pengesahan.

+ Saya masih tak percaya la. Kenapa perlu ke mesin ATM?

- Ini peraturannya ya. Iya, kalau encik kurang yakin. Encik boleh menghubungi pemenang pertama Encik Fidrus dari K.K, Sabah. Encik boleh menanyakan hal ini. Dia baru saja memenangi hadiah yang sama tempoh hari. Sudah pun diambilnya.

+ Ada nombornya ke?

- Sila catat ya encik. 014-3565147.

+ Ok. Boleh saya tahu, saya bercakap dengan siapa?

- Saya Tengku Ibrahim bin Samsuddin.

+ Ok. Terima kasih. Saya hubungi nanti.

***
+ Hello. Encik Fidrus ke?

- Iya.

+ Saya Heryanto Arbi. Betul ke encik Fidrus ada menang wang 30 ribu?

- Iya. Syukur alhamdulillah. Saya baru menyelesaikan hutang saya. Bayar pinjaman saya. Iya syukur.

+ Encik Fidrus diberitahu dengan SMS?

- Iya. Saya dapat SMS terkejut saya. Kemudian, saya menggunakan akaun bapak saya untuk mereka memasukkan wang. Saya mengajak kawan saya sekali ke mesin.

+ Saya tak percayalah ini.

- Iya. Pada mulanya saya seperti anda juga. Tidak percaya. Nah, sekarang saya sendiri mempercayainya kerana sudah memiliki wang 30 ribu. Apa yang perlu adalah mengikut arahannya.

+ Ok. ok. takpe. Terima kasih ya.

***
+ Hello.

- Hello. Iya. Siapa di sana?

+ Saya Heryanto Arbi. Buat panggilan tadi.
(Sambil aku menelefon, tangan aku google sesuatu di laman sawang. Depan komputer. Antara yang aku google. "Peraduan Petronas". Aku catat nombor petronas 03-20515000. Hari Sabtu Petronas tak beroperasi.)

+ Tak boleh ke, encik masukkan dalam akaun saya terus.

- Iya. Ini peraturannya ya encik. Ini melibatkan wang yang besar. Harus ada nombor siri dan pengesahan penerimaan.

+ Guna saja maybank2u.com
(kala ini aku membuka akaun maybank aku melalui laman sawang.)

- Oh iya, sebelum itu saya lupa. Baki encik dalam akaun ada berapa ya?

+ Ada la dalam RM48.17. Hik hik hik (aku ketawa kecil)

- Oh minta maap ya encik. Pihak kami mensyaratkan sekurang-kurang ada RM1,000.00 dalam akaun.

+ Pulok dah. Ceh, hujung-hujung bulan mana ada sebanyak itu. Awal bulan adalah. Duit gaji masuk. Hujung bulan saya dah pakaila bayar macam-macam.

- Iya. Kalau begitu ada akaun lain?

+ Ada. Akaun kawan saya boleh?
(Kala ini jumpa lman web ini semasa sedang berbual dengannya KLIK SINI)

- Janji boleh dipercaya. Suruh dia hubungi saya.

+ Ok. Takpe. Nanti saya hubungi. Hak ptuuiii...!

Nampak sangat penipuan terancang mereka cuba lakukan. Dengar macam orang Jakarta berbicara. Sedang SIM-CARD aku yang satu lagi belum didaftarkan dengan syarikat telekomunikasi. Mana dia dapat nombor aku entah. Kemudian, boleh pula dalam akaun sekurang-kurangnya RM1,000.00. Ceh! Kalau aku dah menang, bagi saje la. Apa nak kena pelbagai syarat pulak. Dan ketika entri ini ditulis. Aku menghubungi Petronas dan mengesahkan ini penipuan. Dan Petronas sudah membuat laporan polis.


Tapi, kalaulah aku benar-benar dapat RM30 ribu. Aduhai... Aku mula berimaginasi. Bukan berangan-angan. Ya, aku mula berimaginasi. RM30 ribu. Wow!



.

24.11.08

Kenapa kau rasa mual hari ini

Sesuatu kerja itu. Lama-lama kalau diulang. Samaaaaaa je... Kau jadi jumut kan?! Perkara yang samaaaa je kau buat. Mulalah, kau akan rasa mual.

Otak kau pun boleh jadi buntu. Minda sedar dan minda separa sedar kau tak dapat menghantar maklumat yang tepat sekalipun kau dah lama buat kerja itu. Dia pula mengharapkan ketepatan. Alahai.., kau gunalah penaakulan. Asalkan logik. Logik. Logik. Logik. Kemualan kau kemudian membawa kepada kemuntahan berdarah yang dahsyat. Uuwwekkkkkk!!!! Minda dan otak kau jadi pening. Perhatikan di sini, perkataan minda dan otak digunakan.

Bukan! Bukan sebab kau keracunan makanan. Bukan juga sebab isteri kau mengandung. Bukan juga sebab kau senghaja mencucuk anak tekak kau. Jauh sekali sebab kau rasa loya.

Wo ho! Baru kau ingat, rupa-rupanya dalam kau menjalani kehidupan seharusnya kau perlu punya azam untuk menjadikan hari ini lebih baik dari semalam. Cukuplah, kau semat apa-apa jua yang kau buat harus ada peningkatan dan kemajuan. Bukan dok lagu tu je... Walapun ia sebesar butir pasir di tepian pantai yang tercemar. Ya, walaupun sudah dinodai. Kalau kau rasa mual dengan rutin harian kau, maka cubalah sesuatu yang di luar rutin pula. Apalah kiranya menceburkan diri dalam penulisan kreatif ke, lakaran rekabentuk kereta ke, pengiraan guna tanah daerah yang mudah ke, pengiklanan perniagaan ke, penampalan kaedah kolaj ke, mencuci tandas pejabat ke, ajak kawan-kawan minum ke, melibatkan diri dalam khidmat masyarakt ke, melakukan dekorasi bilik sendiri ke dan yang sewaktu dengannya. Supaya kau menggunakan otak kiri dan otak kanan kau. Jika tidak kau kebuntutan kebuntuan.

Sesuatu kerja itu. Lama-lama kalau diulang. Samaaaaaa je... Kau jadi jumut kan?! Perkara yang samaaaa je kau buat. Mulalah, kau akan rasa mual.

Sedang aku boleh melawan kesakitan. Menggagahi hadir untuk dua hari dua malam. Berhempas-pulas penuh kesabaran. Dalam persiapan sebelum menghadap Tok Ali di Melaka.
Apalah kiranya, kau cuba cari-cari kerja apa yang patut, sementelahan negosiasi perundingan belum dijalankan untuk projek yang nilainya jutaan ini. Gunalah minda dude! Use your brain babe!


Nota kepala : Sekalipun pahit kertas ini mahu ditelan. Kau jangan muntahkannya. Kau kemam dan terus telan untuk menjadi penguat dan lonjakan dalam diri.



.

21.11.08

aku yang suka memandai-mandai dan biarkan orang macam nampak tak pandai

Kata untuk difikir, lalu ditaakul.

"Lebih baik memandai-mandai daripada langsung tak pandai."

"Nak pandai belajarlah, tapi kalau nak memandai-mandai tak payah tunggu pandai."


Sekian, kata-kata hikmat untuk diri saya, insan sekeliling saya dan jin.

Jika kalian tak upaya memikirkannya. Ada satu kebengapan di otak kalian!

Ya, ada kebengapan yang harus kalian kikis.

Lalu, ia mendorong kalian malas untuk berfikir. Dan bermalas-malasan untuk bertindak. Cuba kalian bayangkan, terdapat 23 bilion neuron dalam otak manusia, setiap satunya bersambung dengan hampir 10,000 neuron yang lain. Jika kalian tak gunakan secara optimum neuron ini, ia akan mati dan terus tidur dan tidur dengan selesa. Puncanya kalian tak gunakan sepenuhnya neuron ini. Kalian fikirlah sendiri hah.

Jadi, berapa ramai yang bertindak selepas ini merujuk kamus. Apa itu maksud taakul. Selepas membaca entri ini. Jika malas bertindak dan malas mahu ambil tahu. Huh!

Ya, ada kebengapan yang harus kalian kikis!


.

20.11.08

ROMLAH : Delayed Stories (part II)

Tanpa diduga, sebenarnya gerak-geri Romlah dan lelaki separuh umur itu telah diintip dan diperhatikan oleh geng pengintip upahan murahan yang tidak dikehendaki polis langsung. Geng mereka adalah perogol bersiri yang amat licik yang diketuai oleh G. Maniam!

Mereka digelar Geng Bas Sekolah. Marilah geng geng geng bas sekolah! Dusyum!

Bukan!

Geng G-Spot. Selain bergelar perogol, G. Maniam dan gengnya juga punya rekod jenayah sebagai kaki pecah rumah, peras-ugut, samseng, kaki gaduh, kaki botol, kaki cagu dan juga pembunuh upahan kejam. G. Maniam dan gengnya yang kebetulan bersembunyi di kawasan projek perumahan berhampiran di situ bagai pucuk dicita ulam pun tiba. Satu kelebihan mereka, geng ini pandai menyamar dan menukar identitinya daripada diberkas Polis DiRaja Moscow di dalam menjalankan kegiatan jahatnya.

Baru-baru ini beliau telah merogol seorang gadis India kacukan Iran, apabila memecah masuk sebuah rumah yang dirompaknya. Gadis itu dirogol secara bergilir-gilir tiga pusingan. Dengan sepuluh minit waktu 'break'. Setiap satu pusingan. Kegiatannya itu disertai oleh tiga orang lagi gengnya iaitu Agus (rakyat Indon), Kumar (rakyat Bangladesh) dan Paratus Aoh Kawn (Mynmar) dan Manikam (rakyat Siam). Mereka ni PATI yang bersatu hati. Dah lama di bumi Malaya. Fasih berbahasa Melayu. Setiap hujung minggu mereka pergi kursus belajar bahasa.

Satu hari. Terjadilah satu cerita stim ngeri romantik komedi. Hari Sabtu malam minggu. Memang telah lama ditunggunya untuk ambil kesempatan dalam kesempitan. Ketika lelaki separuh umur itu membukakan pintu kereta Mercedez Benz E-Class (kenapa dalam plot cerita mesti kereta Merc?!) untuk menjemput Romlah memasukinya, mereka mula bertindak. G. Maniam mengacukan pistol jenis semi-automatik, tepat ke kepala lelaki separa umur itu. Kumar menarik tangan lelaki itu dan terus mengikat ke belakang. Dimasukkan mereka berdua ke dalam kereta. Mereka melarikan kereta Mercedez Benz itu. Zuuuup!!!! Kereta mereka hilang ditelan kegelapan malam.

sambung...


.

19.11.08

Love is CINTA; Hate is BENCI : part VIII

Kesinambungan entri sebelum. KLIK SINI

Cinta bermula dari fikiran kita. Berfikir tentang pasangan ideal yang ingin kita kenali, akan membantu kita mengenali dia, ketika kita akhirnya bertemu dengan orang yang tepat tersebut.
(Gua mulakan petikan ayat, supaya nampak jalan cerita gua macam bagus!)

Okey, gua nak cakap soal cinta realiti gua. Gua ulang, CINTA realiti. Sebenarnya, gua dah banyak kali jatuh cinta. Bukan soalnya, banyak atau sedikit. Itu bukan soalnya. Cumanya, interpertasi cinta adalah berbeza-beza di antara kita. Tapi, gua nak memberitahu. Cinta itu tak boleh dipaksa-paksa macam buruh paksa. Kiranya, gua dengan awek gua bukan cinta pandang pertama. Barang diingat, cinta pandang pertama bukan natijah kita pada hari ini. Pokok pangkalnya hati. Berbalik kepada mauduk asal. Entah pandang ke berapa belas ratus. Gua tak kira. Tapi, itulah namanya jodoh kan? Cinta pandang sisi sekalipun boleh tersangkut. Apatah lagi cinta yang toleh belakang, tahu-tahu dah lesap. Zaass! Kena tinggal.

Cinta yang lahir dari pandang pertama adalah cinta suci, manakala perasaan cinta yang lahir dari kemesraan persahabatan adalah cinta sejati. Namun sukar untuk membezakan yang mana lebih abadi, cinta suci atau cinta sejati.

Permulaan cinta gua entah, gua tak ingat bila. Tapi, kalau ikut catatan dalam diari gua, yang gua simpan sampai sekarang ni, tahun harimau SM (selepas Mesihi). Ia berlaku masa gua Darjah Enam, sekolah aliran sekular. Ni kira bukan cinta pandang pertama gua. Ini cinta gua yang tak terbalas. Hingus dah habis meleleh. Hahaha! Mana nak berbalas, gua pun tak bagitau awek ni, yang gua cintakan dia. Err, masa tu gua pun bukan tau sangat makna cintan-cintun ni. Yang gua pasti cinta itu buta. Patutlah, bila dilamun cinta manusia meraba-raba. Hak hak hak! Apa barang gua nak tulis surat cinta. Kena pulak kaler merah melambangkan asmara yang membara. Kemudian, utus pada dia. Buat habis air liur gua je. Nak tampal setem satu kerja. Dan buat tambah kerja posmen satu kerja lagi. Sudahnya, cinta gua kepada dia putus di pertengahan jalan begitu saja. Malas gua nak kutip kalau dah bersepah kat tengah jalan ni. Gua tak cinta dengan monyet!

Cinta bermula dari fikiran kita. Berfikir tentang pasangan ideal yang ingin kita kenali, akan membantu kita mengenali dia, ketika kita akhirnya bertemu dengan orang yang tepat tersebut.

Bila gua masuk sekolah yang peratusannya adalah kaum Adam dalam sekolah tu. Itu je yang menjadi penyebab pemutus hubungan gua. Kukuh kan.., Bukan gua beralih arah cinta dengan lelaki pulak beb! Gua bukan gay! Gua malas nak pikir. Kemudian, lima tahun gua tak bercinta beb. Masa tu, gua bercinta dengan Allah dan mak bapak gua lagi syok. Lagi gua rasa tenang. Gua rasa ada jiwa. Iyelah, itulah yang cinta sejati hakikat yang sebenar. Tapi, dah dekat-dekat nak habis, Tingkatan 5 masa gua sekolah sekular, gua kenal sorang awek, kawan atas kawan yang kenalkan gua. Dia la racun gua. Gua tak salahkan dia. Gua salahkan racun yang dia guna. Awek tu mula hantar gambar kat gua. Masa tu musim hantar gambar. Kalau nak santau pun senang-senang je. Kemudian. Hantar lagu la. Kemudian, hantar hadiah la. Macam-macam hantar. Peti ais tak mau pulak hantar.

Boleh tahan gak lah... Gua balas juga gambar simpanan gua kat dia. Nanti, dia bertepuk sebelah tangan pulak. Kesian gak kan. Dah tentulah gua pilih gambar gua yang posing maut paling macho sekali untuk tatapan dia. Dan untuk dia tatap. Gila kau nak bagi gambar yang tak hensem. Dia reject gua nanti. Mampos! Kau pun tahu kan, wanita zaman sekarang, lebih mementingkan wajah yang licin, tulus suci nampak bersih dan berseri seperti orang beriman. Entah, apa yang gua ayat dalam surat tu, dia sudah terpikat dengan gua. Dia mula meluahkan apa yang dia rasa. Cepat betul dia terpengaruh. Padahal, jumpa pun tak pernah. Alahai! Cair la tu dengan ayat-ayat cinta gua! Ha ha!

Persahabatan biasanya berakhir dengan percintaan tetapi percintaan tidak pernah berakhir dengan persahabatan.

Gua pun terjebaklah di alam percintaan dengan awek ni. Dia budak Kedah. Terus-terang gua cakap. Apa nak sembunyi-sembunyi dalam dunia. Satu dunia dah tau. Gua berutus surat je beb dengan dia. Jumpa, haram sekali tak pernah. Masa tu gua belum ada emel, friendster, facebook, blog ke apa jadah. Gua lebih selesa tulis atas kertas yang gua bubuh bedak wangi. Selalu gua guna kertas kaler merah jambu. Maknanya sedang dilamun cinta la tu. Lama juga perhubungan gua dengan awek ni. Habis jugaklah beratus ringgit duit setem dan pelbagai apa jadah tu. Gua korbankan untuk dia. Layan... Alamak, sorry arr, gua terkira pulak dlam soal ini.

Bila gua masuk universiti, tup-tup, boleh pulak dia hantar surat layang kat gua, minta putus tak semena-mena. Guna kertas kaler kelabu pulak tu. Amboi, amboi amboi.., ewah-ewah, senang betul dia lafaz, gua kata. Habis madu sepah dibuang. Haha! Nasib baik gua belum hantar rombongan meminang. Kalau gua hantar satu van, dah tentu sesat punyalah van tu. Kena pulak Pak Hamid yang pandu. Entah mana-mana dia bawak penumpang sampai termuntah-muntah terbelahak. Sudahnya, tak jumpa rumah perempuan. Peminangan dibatalkan, misalannya begitulah. Barang hantaran semua dah siap. Tinggal tepak sirih je sebagai kepala hantaran. Argh! Apa barang hantar sepersalinan. Masuk sekali kain dalam dan baju dalam la. Ah! Lupakan itu. Lagu Tiara menggamit kenangan zaman persekolahan... berkemudang kat telinga gua. Terngiang-ngiang..., pergh!


Kita... terpaksa berpisah untuk mencari arah
Kita... dipukul ombak hidup alam yang nyata
Engkau jauh meniti puncak menara gading
Yang menjanjikan hidup sempurna
Tapi aku hanya tunduk ke bumi
Hidup tertekan

Dah dia nak mintak putus, gua tak boleh paksa. Gua redho je... Sedikit pun air mata gua tidak meleleh. Tak ada pun keluar kaca-kaca. Bukan gua takde perasaan. Gua takde masa untuk itu. Gua biasa je. Gua kan lelaki kental. Apa barang nak kememeh menangis pasal betina minta putus cinta.

Cinta bermula dari fikiran kita. Berfikir tentang pasangan ideal yang ingin kita kenali, akan membantu kita mengenali dia, ketika kita akhirnya bertemu dengan orang yang tepat tersebut.

Lepas gua putus, hidup gua kesepian beb, tak berteman. Gua pun cari teman yang secocok dengan gua. Gua pergi google, gua taip nama yang gua suka. Bukan susah rupanya nak cari jodoh. Oh, sebenarnya, gua pun tertanya-tanya Apakah sebenarnya cinta itu? Cuba katakan. Tak lain tak bukan ialah dua jiwa dalam satu fikiran dan dua hati dalam satu debaran. See, gua dapat jawapan. Lebih-lebih lagi pulak, gua duduk jauh dengan orang tua. Di Edinburgh, Scotland masa gua belajar Ijazah Sarjana Muda. Nak cari orang Jawa kat Edinburgh susah beb. Lalu, gua ambil langkah untuk mengorat sorang awek yang gua berkenan ni. Ada ciri-ciri Islamik Jawa gua nampak dia. Sopan-santun pun ada. Budi pekerti pun boleh tahan. Gua pun datang usya dia.

“Hai..., balik saing jom...” gua cakap kat dia. Masa tu gua memberanikan diri menghampiri dia.

“Eeeiiiuuuuoww, geli je...” dia balas.

“Ek, eleh, jual mahal la tu...” dalam hati gua.

Ya, cinta bukan paksaan. Ia lahir dari dua perasaan, kehadirannya tidak diundang, perginya tiada yang merelakan kerana ia terlalu sukar untuk dimengertikan.

Masa tu, gua tak putus asa. Kalau gua dah suka, gua akan usaha untuk dapatkannya. Gua peduli apa. Alang-alang gua dah seluk, gua akan terus seluk. Gua ngorat dia terus-terusan. Dipendekkkan cerita, pum pam pum pam, gua berjaya memikat hati dia. Bibit-bibit cinta pun bermula. Gua jatuh cinta dengan dia bukan cobaan. Betul-betul. Gua ditakdirkan bertemu jodoh dengan dia. Asal cuti semester je, gua hantar surat. Bukan apa, nampak klasik sikit. Hantar surat. Dah, gua tak guna kertas merah atau merah jambu. Gua guna kertas hijau muda bersekali kertas karbon. Buat satu salinan.

Gua berjaya ajak dia kahwin. Entah, barangkali dia malu kahwin dengan gua sebab status gua foreigner. Hu hu! Seronok hidup dengan dia. Gua sangat cintakan dia!!! (Ni gua tengah jerit ni). Tak tahulah dia cintakan gua ke tidak. Bukan gua prejudis dengan dia. Dalam geli-geli awek gua tu, memang kalau gua geletek dia jadi geli. Untuk dapatkan kepastian itu, satu hari gua tanya dia,

"U cintakan I tak?"

Agak-agaknya kau, rasanya dia jawab apa.

"Hey! Cinta tak boleh dipaksa-paksa lah..!"

Tak. Dia tak jawab ini. Dia jawab "I Luv U too"

Masa tu, gua dan dia makan bersuapan dalam kereta. Makan pisang. Pisang awak! Sedap wo!

Cinta bukan paksaan. Ia lahir dari dua perasaan, kehadirannya tidak diundang, perginya tiada yang merelakan kerana ia terlalu sukar untuk dimengertikan.

Jadi, pesanan gua untuk mencari cinta sejati ni, kita mesti mencari sahabat sejati terlebih dahulu. Cinta bukan bererti mata kalian saling berpandangan, tapi lebih bererti bersama-sama melihat ke satu tujuan. Untuk mencintai seseorang seutuhnya, kita harus mencintai keperibadiannya, bukan fizikalnya. Persahabatan adalah tanah di mana benih cinta dapat tumbuh. Jika kita ingin membawa cinta ke suatu hubungan, kita harus menciptakan persahabatan terlebih dahulu.

Entri selepas ini. KLIK SINI

Ini surat cinta jiran punya jiran gua. Sempat diselamatkan ketika rumah dia kebakaran. Humcha! Ini surat cinta gua

____
Lawatan sambil belajar :
Buah cinta yang tersemai. KLIK SINI.


.

18.11.08

ROMLAH : Delayed Stories (part I)

“HELLO bos!”

“Hah! Apa cerita? Report to me

“Dia ada bawak satu lelaki tua bos, wa pun tak pasti sape....”

“Adoi yaiiii...”

“Lu pergi investigate arrr. Apa guna wa bayar lu....”

“Wokey bos, Kat mana nak jumpa bos?!”

“Ek eleh! Nanti gua call back. Yang penting lu kasi culik itu perempuan sama itu lelaki.....”

“Bayaran bos?”

“Eleh, nanti arr kita bincang. Lumayan gua kasi wo!”

“Wokeh. Esok malam saya kasi tau ini tempat hah. Blok K-8. Gua panggil geng gua boleh cover line baik punya...”

“Okey. Roger!”

Jeritan dan pekikan suara Judge dan Intan memecah suasana keheningan di kala itu. Jeritan diselangi suara rengekan, carutan dan tangisan berselang-seli. Tak habis-habis bertengkar. Pasal tahi pun mahu bertengkar. Sikit punya hal. Sehinggalah mereka akhirnya senyap. Umpama malaikat lalu.

Malam itu, Romlah pasti dinodai secara rela. Manakan tidak, tiada sebarang tentangan darinya. Pada malam itu, lelaki separuh umur bersamanya. Baginya, Romlah itu adalah haknya secara mutlak. Lagipun dia dah membuat ikatan janji dengan Romlah. Nak berpuas-puasan diratahnya Romlah! Setelah kerja itu selesai mereka berdua pun beredar keluar rumah. Sebab, bukan di sini mereka mahu melayarkan bahtera. Sudah tentulah di tempat yang berhawa dingin. Bertilam yang empuk. Supaya tak sakit pinggang.

Dalam kepekatan malam mereka menuruni tangga. Kebetulan Kana dan Sham hendak menaiki tangga yang sama. Mereka berselisih. Tiada sebarang kata diucap. Diam membisu. Cuma kedengaran tapak kasut tumit tinggi Romlah yang membingitkan. Kana dan Sham hanya mampu menoleh dan terhidu bau perfume yang dipakai Romlah. Sewangi harum kasturi. Perasa blueberry.

Romlah perasan yang dia diperhatikan. Sebelum menjejak ke anak tangga akhir untuk membuat pusingan. Romlah sempat menunjukkan jari hantu kanan kepada Kana dan Sham. Dengan iringan gerakan mulutnya tanpa suara berkata sesuatu. Sambil membasahkan bibirnya yang mungil dengan lidahnya. Dan Romlah terus memalingkan mukanya. Terus berpimpinan tangan hingga ke tingkat bawah. Bersama lelaki separuh umur itu.

“Eh, tu Sugar Daddy dia ke Sham?” tanya Kana.

“Manalah aku tau.. Iye kot...?”

“Muka macam Penunu Bunsen ada hajat nak jadi Sugar Daddy. Ahaks...”

“Habis. Muka kau tu layak ke jadi Sugar Daddy ke?... Haha..”

“Hey hey.. Tengok alat arrrr...”

“Alat mendenya pulak...?”

“Alat kelamin arrr. Ha ha ha ha...”

Mereka berdua ketawa terbahak-bahak sambil menaiki tangga. Setiba mereka di grille untuk membuka mangga, Kana memandang jauh ke sebelah kanan. Koridor yang suram. Menakutkan...

“Sham, kasi cepat arrr, gua takut beb..!”

“Lu nak takut apa? Mana ada apa-apa. Perasaan lu je tu Kana...Bebayang sendiri pun mau takut ka?”

“Habis lu rasa apa sekarang ni..?”

“Gua rasa stim beb..! Hahaha” jawab Sham.


.

17.11.08

Frinjan

Kawan gua tulis alamat rumah dia. Kemudian. Gua tunjuk pada kawan gua yang satu lagi. "Owh, dia duduk kampung erk. Ekekeke..." kata dia.

Gua kurang pasti, kenyataan dia menyindir atau saja-saja. Maka, gua biar saja la. Lagipun dia dah pandai bawa diri. Gua apa nak kisah! Gua senyum kecil. Dalam hati gua berkata, dia ni pasti hebat! Duduk di Metropolitan besar. Gua serah kertas. Suruh dia tulis alamat dia pulak. Dia serah semula pada gua. Gua baca sambil gua eja. Dalam pada gua baca. Dia bisik pada gua. Sambil menunjukkan alamatnya. "Pssst.. Sebenarnya, saya pun duduk kampung juga. Ha ha ha!"

Ceh!
Yang satu perkampungan Bkt. Setongkol. Satu lagi Kg. Paya Besar. Tak lah hebat sangat seperti yang disangkakan. Mana kita tau, orang kampung pun hebat-hebat sekarang ni.

___
Lawatan sambil berniaga
KLIK SINI


.

13.11.08

Fe'el fail

Saya terima fail. Warna merah pulasan. Saya tak kisahlah warna apa sekalipun fail itu. Asalkan ia menepati objektif utama untuk mengisi kertas dan apa jua barang. Semasa saya mahu berseminar. Sungguh, saya tak kisah! Warna merah pulasan tu warna tema untuk universiti saya ketika belajar di Edinburgh, Scotland dulu.

Masalahnya saya punya tujuan adalah untuk berseminar. Sedang di fail itu tertulis 'ideal for office, school and home use. Available in a choice of colours.' Jelas kan, dia tak menepati objektif saya. Jadi, saya mahu ke kaunter pendaftaran untuk tukar fail. Bukan tukar warna fail. Haha! Bukan ini yang saya mahu sampaikan pada hari ini.

Apa yang saya ingin ketengahkan adalah jangan kita rasa dan kita fikir diri kita bagus sangat dari orang lain. Dan kita rasa kita hebat. Orang lain, belum tentu fikir sama seperti apa yang kita fikirkan. Dan tentu orang lain akan kata, macam bagus sangat dia tu. Biasalah.., mulut orang. Ada yang manis. Ada yang pahit. Jadi, untuk tahu kebagusan orang tu. Hanya Tuhan saja yang Maha mengetahui. Dan tak semestinya kita lulus PTK kita bagus. Juga orang yang tak lulus PTK atau tak ambil langsung menjadi tak bagus. Sedang, manusia adalah insan yang lemah, lebih suka mendengar dari mulut orang berbanding isi hatinya. Sekalipun orang itu mulutnya berbau seperti longkang. Tak tumbuh tak melata, tak sungguh orang tak kata kan. Manusia tidak suka menilai dan berfikir secara kritis. Ya, tak suka! Sedang, dia upaya melakukan itu. Di mentalnya ada blok! Di hati kita ada rasa sakit.

Dan apa salahnya kalau kita rasa kita bagus sekalipun. Dengan niat, supaya orang lain menjadi bagus seperti kita. Atau lebih bagus daripada kita. Kenapa pula tidak. Dengan niat kita yang suci murni itu, InsyaAllah..., pedulikan saja apa orang nak kata. Memang orang akan membenci kita. Tapi, dia akan menyesal semenyesalnya jika orang seperti kita itu sudah TIADA kelak. Menangis air mata darah sekalipun ia tak akan kembali. Rembesan keringat yang mengalir juga tidak bisa menggantikannya. Ya, ia tak akan kembali. Untuk itu, jika dah beri dua tiga kali arahan pun masih tiada anjakan paradigma. Maknanya, orang itu tidak mahukan PERUBAHAN. Oh, biarkan si luncai terjun dengan labu-labunya. Alahai...

Atau, barangkali kita perlu mahasabah diri kita pula. Kemungkinan ada silapnya semasa beri arahan ka, semasa bercakap dengannya ka, semasa bergurau dengannya ka. Cuba kita imbas kembali betul-betul.

Lawatan makan angin
Kembar tak seiras. KLIK SINI

.

12.11.08

Mendongak


Sesekali kita kena juga pandang ke bawah. Perhatikan, perkataan sesekali digunakan di sini. Walaupun kita sering mendongak ke atas. Percayalah, yang di atas tak akan utuh, jika tiada yang di bawah. Dalam konteks manusia dengan manusia. Yang di bawah, harus sedar semua perbuatan diperhatikan Yang di Atas. Dalam konteks manusia dengan pencipta. Sejauh mana kita pergi meninggi, jangan sesekali lupa asal-usul kita. Jika kita sudah menggapai kejayaan dengan berusaha memanjat sedaya mampu menggunakan segala kudrat kita. Ingat, kita bukan berjaya secara bersendirian. Ada unsur lain yang mendorong, membantu dan memberi galakan. Paling tidak, persekitaran kita. Dalam konteks manusia dengan alam sekitar. Ya, segalanya bermula dari bawah.

"Diwajibkan atas kamu berperang, padahal itu tidak menyenangkan bagimu, tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, sedangkan itu baik bagi kamu. Dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, sedangkan itu tidak baik bagimu. Allah maha mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui"
- Surah Al-Baqarah ayat 216 -


.

11.11.08

Kerjakan IV


Tajuk lukisan :
Dalam aku, ada dia.

Diskriptif ringkas :
Pelukis cuba menggambarkan dalam hidup mesti ada konflik. Tapi dalam konflik pasti ketemu jalan penyelesaiannya. Jalan penyelesaian itu akan terurai mengikut kebijaksanaan dan kemahiran manusia dan yang empunya diri. Jawapan kepada penguraian itu bukan terletak pada jawapan yang sebenar. Tapi terletak pada cara bagaimana persoalan itu timbul. Misalnya, nama kita dah tercalon sebagai salah seorang peserta seminar peringkat dunia bertempat di planet Bumi. Kemudian, majikan datang kepada kita menanyakan persoalan yang berbaur ancaman agar kita membuat keputusan ke arah yang negatif dan berubah haluan. Ya, kita dapat rasakan soalan itu adalah provokasi. Dan kita pun tak mahu bertengkar sangat dengan majikan kita. U tak payah pergi la ye seminar ni. Bukan ada apa pun. Lagi pun I dah hantar U seminar ke planet Pluto kan. Maka, sudah pastilah jawapan kita menjurus ke arah memujuk supaya kita mengubah jawapan kita dan membatalkan pencalonan sebagai peserta di peringkat planet Bumi. Nampak tak, garis biru di lukisan itu. Ya, garis itu mewakili sungai di planet Bumi. Sekian.


.

10.11.08

Potong stim


Poster ini diilhimkan tatkala gua sarapan pagi. Terlihat gadis mungil berpakaian serba-hitam. Berseluar panjang. Rambut mayang mengurai. Mata macam ikan Uji Rashid. Bajunya hitamnya yang jarang memperlihatkan kutang putihnya yang dipakai. Dia makan nasi lemak. Adoyai.., gua pun makan nasi lemak. Nafsu gua terbelah dua. Potong stim betul.


.

7.11.08

Kejakan III


Tajuk lukisan :
Rencam hidup

Harga bidaan :
Rm138k. Boleh buat pinjaman dengan bank perdagangan pilihan anda. Nilai BLR semasa 6.75

Diskriptif ringkas :
Apa yang cuba disampaikan di sebalik lukisan ini. Ermm.., cuba lihat betul-betul di sebaliknya.


.

6.11.08

Kerjakan II

Tajuk lukisan :
Pembakaran terbuka Kerja tak datang mencari kita. Kitalah yang datang mencari kerja

Harga bidaan :
RM3k boleh bayar ansuran.

Diskriptif ringkas :
Apa yang cuba disampaikan melalui lukisan ini, pekerjaan itu satu ibadah. Tak perlu kita mengharap sesuatu dari pekerjaan yang kita buat melainkan pahala. Kerja je seperti biasa. Usah risaukan orang lain yang dok tak buat kerja. Pendek kata, niat itu penting. Sebelum melakukan kerja niat "sahaja aku bekerja kerana Allah Ta'ala.


.

5.11.08

Black Device



Alat ini dicucuk di hujung papan kekunci kabel yang terhubung ke PC, ia digunakan untuk menyimpan semua data yang telah diketik oleh papan kekunci. Kebanyakan ia dipakai di Internet kafe, hotel dan lapangan terbang. Maka berhati-hatilah terutama anda yang menggunakan internet di tempat seperti itu untuk mengakses akaun bank dalam talian atau laman sawang penting lainnya. Setelah anda masuk ke akaun bank, setelah selesai, meninggalkan PC, ia akan dengan mudahnya untuk membuka akaun itu kembali dengan apa yang sebelumnya anda ketik, yang telah tersimpan di dalam Black Device. Jadi, sebaiknya anda periksa terlebih dahulu PC. Jika ada sesuatu yang mencurigakan di belakangnya sebelum menggunakan internet di tempat umum. Semoga informasi ini berguna untuk anda semua. Dan berupaya mencegah terjadinya hal-hal yang tidak diinginkan.

Sumber : Fwd e-mail


.

4.11.08

Kerjakan I


Tajuk lukisan : Eratkan perpaduan demi keharmonian
Harga bidaan : RM 5k


.

3.11.08

Terowong II


Apa rasionalnya botol ini direkabentuk berlubang di tengah-tengahnya. Alahai...


.

31.10.08

30.10.08

Baitun jumjumatun




Ini bukan rumah. Ini tempat letak kereta berbumbung istana. Lihat di balik tiang nombor tiga dari kanan. Ada jin bersembunyi.

.

29.10.08

Tempahan

Seberapa besar pun kita ada,
tidak sebesar mana pun kita kembali.


.

27.10.08

Ketidakpastian

Dalam kedinginan awal pagi, aku bangkit. Dari lena yang sangat membelai. Bersugi. Mengangkat wudhuk. Berdiri tegak menghadap kiblat. Memasang niat. Lalu mengerjakan solat. Secukup rukun.

Selesai salam. Maka, aku menadah tangan berdoa.

Ya Allah, sesungguhnya aku mohon pilihan-Mu dengan ilmu-Mu, dan aku mohon kepastian kepada-Mu dengan kekuasaan-Mu, sesungguhnya Engkau Maha Kuasa, Engkau Maha Tahu dan Maha Mengetahui segala yang ghaib.

Ya Allah, jika Engkau mengetahui urusan ini baik bagiku, untuk agamaku, untuk penghidupanku dan akhir kesudahannya kelak, maka takdirkanlah dia bagiku dan mudahkanlah dia bagiku, kemudian berilah dia berkah bagiku.

Dan apabila Engkau mengetahui pekerjaan itu buruk bagiku, untuk agamaku, untuk penghidupanku dan akhir kesudahannya kelak, maka singkirkanlah dia daripadaku dan hindarkanlah aku daripadanya. Takdirkanlah hal-hal yang baik bagiku di mana kebajikan itu berada, kemudian berilah aku menyenanginya.


.

24.10.08

Twis

Lama dah gua memandu kereta manual. Hampir-hampir lima tahun.

Dua hari. Kereta gua masuk bengkel. Gua diberi pinjam kereta automatik. Bila memandu kereta automatik. Asyik-asyik gua nak pegang gear. Asyik-asyik nak tukar gear. Wey! Auto la.

Sebelum gua pulang kereta automatik. Gua basuh kereta tu. Gua polish tayar dia. Gua bersihkan dalam dia. Gua lap bagi kilat. Kemudian. Gua memandu kereta manual semula.

Gua nak keluar undur. Mati-mati gua tekan habis-habisan pedal brek. Kemudian masuk gear riverse. Dengan ranap. Bunyi gear masuk tak tekan clutch. Pap! Ini kereta manual la dude!

Moralnya : Manusia ambil masa mahu berubah. Kalau dia mahu berubah sekalipun, dia kena banyakkan latihan. Practice make perfect!


.

23.10.08

Pendekar


Lokasi : Muzium Kesenian, Johor Bahru
Tahun : 2001

.

22.10.08

Sangat untung

Saya ada terima jemputan ke rumah terbuka. Saya nak pergi lah! Tak kisahlah, dia orang FELDA ke, FELCRA ke, KADA ke, KETENGAH ke, KEJORA ke, orang kampung ke, orang bangsawan ke, orang marhaen ke. Saya tak pilih 'bulu'.

Setakat ini, menu rumah terbuka rangking tertinggi di hati saya adalah satey. Tak tahulah kalau esok lusa ada lagi menu yang lebih menawan hati selepas ini. Daging rusa panggang misalnya.



.

21.10.08

Niat

Satu hari. Aku ke rumah terbuka. Aku pulang dari rumah terbuka. Hujan turun dengan lebatnya. Aku tiada niat langsung mahu merempuh air yang bertakung supaya terpercik ke penunggang motosikal di sebelah jalan. Apatah lagi membuatkan dia basah kuyup. Lalu, mentertawakannya. Tapi, aku faham sebagai penunggang motosikal, pasti dia sumpah-seranah aku. Kerana satu ketika dulu aku jua penunggang motosikal. Aku boleh terima itu. Sepatutnya, semakin besar kenderaan yang kita tunggang. Jiwa kita juga semakin besar. Bukan semakin besar kenderaan kita, otak kita makin sempit. Kawan aku kata, masuk MLM boleh dapat kereta besar. Aku lupa pula mahu tanya dia, selepas itu jiwa semakin besar atau otak semakin sempit.



.

20.10.08

Beraya di Bandaraya : Datang makan je


Karamel. Sedap dimakan di rumah terbuka.

.

17.10.08

Beraya di Bandaraya : Menghadap TV sampai hari raya ke enam belas

Tiap-tiap pulang dari kantor. Gua kena layan Afiqah & Afifah layan DVD Upin dan Ipin. Gua cakap pada mereka, eh, korang tak jemu-jemu ke asyik tengok dok ulang lapan puluh ratus kali.

"Bertuah ahtok..." mereka jawab.

Inilah pengaruh rakan sebaya. Asal balik je tengok Upin. Asal balik je tengok Upin. Asal Upin je tengok balik.

"Betul betul betul..." mereka kata.

Alahai... [Asslamualaikum... Ahtok oh Ahtok.]
SMS masuk dalam telefon genggam gua. Tanpa gua sedari, gua juga dah terpengaruh dengan Upin dan Ipin.

Jadi, gua tak boleh salahkan mereka. Gua juga tak boleh salah gua.
Gua sokong animasi tempatan beb!


.

16.10.08

Beraya di Bandaraya : ambil teladan

Satu hari, gua beraya rumah kawan gua. Dia jamu tetamu dengan nasi lemak ayam. Gua rasa itulah paling sedap gua makan nasi lemak ayam. Kena pulak madu dan ayam pandan. Nasi boleh tambah. Ayam takde nak boleh tambah-tambah lagi. Kena terajang kalau tambah. Jangan nak mengada-ngada! Kalau nak tambah nasi, makan dengan lauk telur. Makanya kau perlu bawa telur sendiri.

Gua ingat gua nak minta resepi pada dia. Lepas tu gua hilangkan salinan asal resepi itu dengan sengaja. Gua ulangi tiap-tiap tahun. Macam gua mintak resepi nak buat kek batik pada Chef Wan. Maka, gua ada alasanlah supaya orang tak datang rumah gua. Bila orang tanya, boleh datang rumah tak nak beraya? Gua jawab, tak boleh! Resepi hilang. Minggu depan kalau nak datang boleh. Ada makan sate. Hari Raya kan, datang berkunjungan itu paling utama. Menjamu tetamu yang datang perkara kedua. Basuh pinggan atau polystrene selepas makan sepatutnya sejurus sudahnya perkara kedua.

Oh ya, seperkara lagi. Gua pesan pada yang nak keluar beraya ke rumah sahabat handai atau taulan atau rakan yang disukai. Telefon mereka terlebih dahulu dikhuatiri mereka pergi ke K.L dalam keadaan senyap-senyap. Sekalipun kau dah beritahu mereka melalui apa saja medium seperti faks, emel, ym, sms, telefon, hantar isyarat, surat persetujuan hadir, memo, cakap mulut dan macam-macam lagi. Itu semuanya tak berguna kalau mereka dah keluar ke K.L berfoya-foya. Kau tinggal gigit jari saja.

Maka, gua berpesan pada mereka yang keluar beraya pastikan minyak kenderaan cukup-cukup untuk kau pergi sebuah rumah saja. Kemudian, kau balik ke rumah kau semula. Dah. Itu baru dinamakan beraya di Bandaraya. Sekonyong-konyong makhluknya, lebih mementingkan kesendirian yang sedikit angkuh. Dari kekitaan. Lainlah kalau kau beraya di Edinburgh, Scotland; Lakum City, Poland atau Karang Ville, Zimbabwe. Manusiawi di sana lebih mementingkan kerukunan dalam berniaga untuk tarik duit raya. Buluh emas misalnya. E-koleksi dot com misal kedua. Hi-O Marketing misal ketiga.


.

15.10.08

Siri gua bercakap dengan jin goyang buah

Semua orang tahu. Gua seorang urban superhero. Selalunya, seorang urban superhero ada simpan jin untuk membantunya kerja-kerja menyelamatkan bandar yang tak sudah-sudah. Gua ulang, simpan ye, bukan bela. Disebabkan tangan gua ada dua. Telor ada dua juga. Maka kenalah ada jin. Lagipun semua kerja nak cepat dan tangkas. Terpulanglah pada urban superhero itu nak simpan jin jenis apa. Jenis aktif ka atau pasif ka atau terencat akal ka.

Tapi, untuk tujuan itu. Gua ada dua jin setakat ini. Dua-dua gua panggil jin giyang buah. Satu, jin goyang t***k. Dua, jin goyang p***r. Sorry jin, gua bagi nama lucah sebab gua tak dapat salinan surat beranak lu berdua. Jadi, boleh la gua kutuk depan-depan. Sebab gua tak suka tikam belakang. Lepas ni, gua belanja sup tulang. Haha! Tentu lu hepi gila.

Sebelum ini, gua ajak jin-jin ini pergi ke satu mesyuarat MMDJ a.k.a Mesyuarat Manusia Dan Jin yang diadakan di Bahrain, untuk dapat pendedahan. Pendedahan aurat misalnya. Maklumlah, pendedahan itu penting bagi mereka bagi menguji kekuatan mereka.

Satu hari, gua tak pelawa langsung jin-jin ini ikut gua ke MMDJ sebab hanya sekadar memenuhi ruang forum meja. Dan semak mata memandang. Lagipun, bayak lagi siri MMDJ yang akan diadakan selepas ini. Seantero dunia. Lagipun pengerusi dah 'sound direct' pada gua. Banyaknye lu bawak jin... So, gua buat keputusan tak perlu gua bawak jin goyang t***k dan jin goyang p***r bersama. Gua bawaklah jin bangsawan dan jin paranormal dan jin bukan sebarang jin saja. Al-kisah, jin goyang p***r memang suka kalau tidak dibawa. Sebaliknya, jin goyang t***k, punya biji yang sangat rapuh dan sensitif. Cepat stim dan tersentuh kalau diusik. Sebelum gua pergi, gua pasanglah CCTV dan sensor di komputer gua. Masa mesyaurat, melalui antena PDA gua. Ada maklumat sahih gua terima. Ada ke, jin goyang t***k kata dia tak tahu menahu. Dan tak diberitahu langsung mengenai MMDJ. Apa barang! Maka, jin goyang t***k mengadu domba pada jin malatop malar hijau dan jin-jin barisan hadapan.

Jin, lu pun dah pandai kutuk gua belakang-belakang hah. Kemudian, senang je lu ucap sorry, minta maaf kerana kutuk gua. Takpe, kalau lu nak join jin barisan hadapan, lu boleh pergi. Kemudian, lu goyang je t***k sampai layut. Tiap-tiap bulan dapat cek. Bagi jin goyang p***r pulak, gua tak kisah sebab lu nak sambung belajar. Niat yang murni. Lebih-lebih lagi pendidikan jarak jauh. Jangan sambung di universiti tempatan. Tak masuk langsung dalam rangking 200 dunia. UM pun yang ke 230. Pilihlah Harvard_University ka, Stanford_University ka, University_of_California,_Berkeley ka, University_of_Cambridge ka.

Daripada dok goyang p***r je, elok juga begitu. Haha! Gua tak heran jin. Nak goyang kaki ka, t***k ka, p***r ka itu hak kau. Kalau tak ikhlas nak bantu gua. Dan rasa terbeban hantar memo atau mesej alert pada gua. Cukup bulan jin yang cun akan muncul. Punya mata yang cukup redup. Hati yang cukup tulus. Jin.., jin.., takde niat langsung gua mempersendakan kau. Tapi, prinsip gua jelas. Gua kurang selesa bekerja dengan jin yang tikam belakang. Babai!


.

14.10.08

Siri gua bercakap dengan jin cap kompromi

Heritage City, Vietnam. Dalam bilik mesyuarat itu. Gua dan beberapa makhluk lain. Duduk.

Sampai satu bahagian, gua tenung satu peta dalam laporan. Gua tenung punya tenung, gua macam separa sedar. Mamai.

Biasalah. Kalau gua mamai, jin muncul depan gua. Kemudian. Suara jin hinggap ke telinga gua. Ahtok, sepatutnya peta ini begitu begini. Ada itu, ada ini. Kenapa takde ye? Kenapa? Kenapa? (Seakan bergema)

Kemudian.
Gua jawab. Itulah, Taraaa...! Gua tengah tenung peta ini, kenapa beberapa layer tak muncul dan terbit keluar. Cadangan jambatan misalnya. Cadangan empangan misalnya.

Jangan-jangan kau jangan hide kan dia. Jangan! Tak kuar la. Ekekeke. Jin satu lagi bersenda.

Hehehehe, gua senyum. Peta ini dihasilkan jam empat pagi, kepala dah weng! Badan dah letih. Jin yang bantu gua boleh balik tidur pulak. Nama dia jin goyang t***k. Gua nak kitai jin goyang t***k balik nanti. Kalau jin itu ada di sini, dah lama gua kerjakan. Cheh!


.

13.10.08

Volvo BJD 2223

Satu pagi. Gua berhenti dalam kereta. Tunggu lampu isyarat bertukar. Dari merah ke hijau.

Tengah sedap-sedap gua layan radio dalam kereta.


Gedegang!!!!!


Kontol! Gua pandang cermin belakang. Gua buka pintu kereta. Gua turun.

Apahal?! Buta kayu ke hape? Sape nak ganti ni...!?

Maaf encik! Sa sa saya tak sengaja. Saya tak sengaja. Saya tak sengaja.

Gua pun hangin satu badan. Dah langgar orang boleh cakap tak sengaja. Apa? Kau gentel pelir ke dalam kereta sampai langgar kereta cute aku.

Owh, saya pun tak sengaja menyatakan, keseluruhan ganti rugi harus dibayar oleh encik sepenuhnya.


P/s :
Kepada sesiapa yang mengenali atau mempunyai pertalian darah atau berjiran atau rakan sekerja atau pernah berurusan dengan Mohd Shafuan Bin Abd Samad (Pengurus, Jabatan Logistik & Pengurusan Harta). Bekerja di alamat No 6, Solok Waja 1, Bukit Raja 41050 Klang, Selangor.

Sila sampaikan pesan pada dia. Jangan membatukan diri. Dan buat bodoh je ye! Kalau kita tak jumpa di dunia. Kita akan jumpa di akhirat kelak.

Sesungguhnya satu hari di dunia bersamaan seribu hari di akhirat.


.

10.10.08

Siri gua bercakap dengan jin bukan sebarang jin

Gua pulang cuti berhari raya. Sangatlah terkejut bahawa siling tandas dalam bilik tidur gua bolos. Gua rasa, pecah itu disebabkan siling itu dah lembab disebabkan titisan air hujan dari atap rumah gua yang mengalami kebocoran yang serius. Tapi, pecah dia lain macam. Kalau kena air hujan pun takkanlah leh pecah macam tu dahsyat. Gua fikir punya fikir. Mentol tak muncul-muncul dari tengkorak gua. Dalam gua berfikir, gua dengar suara anak kucing mengiau. Iyela, tak kan mengaum pulak. Maka, tahulah gua bahawa pecahnya siling gua tu disebabkan anak kucing yang sediakala ada atas siling itu berjalan-jalan makan angin. Lalu anak kucing itu terpijak siling yang lembab itu dan terpelosok ke bawah. Dari atas siling bilik air gua. Sedangkan gua tak bela kucing. Gua bela ikan puyu je...

Weh! Gua bukan nak cerita pasal anak kucing hitam tu. Sebab kuku dia panjang ya Rabbi. Badannya seluruhnya hitam belaka. Masalahnya, bila siling dan pecah. Ada lubang. Kemudian, gua dengar suara ala-ala jin betina tepi telinga menyarankan supaya lubang tu ditutup dengan jaring atau dawai atau apa saja material asal tiada lagi anak kucing masuk ke rumah melalui lubang yang sama. Tak payahlah gua maklumkan nama jin itu di sini. Jin kata mungkin sejarah akan berulang. Gua kata, camne nak tutup jin? Suara jin itu kata, tutuplah dengan ikat tali kat tepi tingkap. Gua balas, tak paham la macam mana nak ikat? Jin kata, eeeiissshh, bangang! Betul-betul tepi cuping telinga gua, perkataan bangang tu menyerap masuk melalui saluran telinga ke gegendang dan terus dihantar ke neuron otak.

Gua bukan nak cerita pasal bangang dan jin betina tu. Terus, gua pergi hypermarket beli jaring buatan Malaysia dalam 10 kaki darab 5 kaki untuk menutup lubang siling yang dimaksudkan. Kemudian, jin dah pergi main jauh-jauh, gua meneruskan kerja gua untuk menampal siling yang pecah itu. Mulalah gua ketuk sana. Ketuk sini. Gua ambil kerusi, gua mendongak ke atas. Kalau di tampal lubang siling ni dengan jaring, nampak tak kemas. Macam kerja tak siap. Sudahnya, gua ambil keputusan pecahkan saja siling tandas tu membentuk kekotak yang lopong. Dalam gua mengetuk, jin sedari tadi tidur lalu terjaga. Lalu, jin menghampiri gua dan melontarkan bebelannya, "Issshhh, kenapa dipecah semua!? Senanglah orang masuk nanti. Tutuplah je dengan jaring.. Heeeiii, tak paham betul lah. Bla bla bla..., Kan suruh ditutup je..."

Gua meneruskan kerja gua. Dalam hati gua, jin pun pandai membebel. Gua kemas segala macam benda yang bersepah, dari pintu bilik air gua dongak ke atas. Pergh! Kemasan siling yang sangat kreatif. Deko Eric Leong pun kalah! Ada jaring antara siling asbestos. Lepas ni gua nak beli lampu. Nak pasang lampu. Dapat lampu kelap-kelip lagi bagus. Biar mata jin terbelolok bila tengok. Jin nak bebel, gua peduli hape! Buat pekak telinga je la... Hey jin, nasib baik kau jin. Kalau tak dah lama aku tempeleng kau!



.

9.10.08

Kala malam nampak bintang

Lepas gua beraya di Lakum City, Poland. Gua kena pergi beraya di Zimbabwe untuk mendapat pendedahan bagaimana kaum petani, peladang dan penternak menyambut Hari Raya. Tak seperti di Poland. Rumah agak rapat-rapat dan dekat-dekat. Di sini, rumah mereka jauuuuuh sangat. Tapi, dengar katanya dua minggu sebelum raya dah terasa bahang suasana Hari Raya. Dah ada ketupat. Dah ada rendang. Dah ada juadah-juadah itu semua.

Gua sebagai menantu yang baik. Tak mau ingkar dan diprejudiskan dengan apa-apa. Gua menurut perintah ajela seeloknya. Malam itu, mereka ajak gua pergi beraya rumah Wak Kancil. Jangan main-main, Zimbabwe pun ada orang nama Wak Kancil dan Wak Terowong-terowong Pura. Seusai ke rumah Wak Kancil, maka pergila ke rumah Mbah Nuri. Kira-kira memakan masa 31 minit ikut jam Casio Edifice jenis cermin saphire. Water resistant 100m. Kami sampai kira-kira jam 9 malam waktu Afrika Timur. Rumah Mbah Nuri ni jenis rumah panggung yang ada tiang seri tu. Dipanggil rumah kampung kalau kat Malaya. Tapi rumah sambung dia belah belakang, rumah bawah yang ditambah dan dimodifikasi. Kalau nak masuk, kau kena lalu bawah celah tiang. Tunduk kepala.

Setelah menjamah juadah, bersalaman, bermaafan. Gua dan mereka pun keluar mahu pulang. Gua pun jalan dengan menundukkan kepala sedikit sebelum keluar dari 'rumah induk'. Dalam gua tunduk tu. Entah macam mana kepala gua terhentak tiang kayu cengal yang dok melintang. Pergh! Gua rasa macam bergegar tengkorak gua. Macam mata tombak menghunus kepala hotak gua. Rumah dia tak gegar langsung dengan hantukan gua. Punyalah utuh rumah dia. Bunyi hentakan bukan main kuat, mengejutkan orang ramai dan isi rumah di situ. Gua pegang kepala gua, mata gua mula nampak dalam kegelapan. Gua pandang atas. Nampak bintang. Burung dua tiga ekor terbang. Kepala gua pening. Macam ada benda meleleh di kepala dan di kelopak mata.

Aarrggghh! gua mengerang. Dalam gelap, tak tahu darah ke apa benda. Mereka semua memerhatikan gua. Tanpa sebarang pertolongan cemas. Lalu, gua berdikit-dikit jalan. Sambil memegang kepala. Adoiii, gua meraung dalam hati. Menuju ke dalam kereta. Gua gosok-gosok bahagian yang terkena tadi. Bisa berbisa beb. Gua kena segera pulang ni. Benjolan makin nak membonjol. Sambil tangan sebelah memegang stereng. Tangan sebelah lagi memegang kepala. Sampai di rumah, gua tak kena jahitan. Tiada lelehan darah. Lelehan di kepala, adalah peluh gua. Lelehan di kelopak mata, air mata gua. Malam-malam memang ada bintang dan burung berterbangan dua tiga ekor. Haha! Gua masih boleh ketawa. Tapi, luka di kepala tiada siapa yang tahu. Apatah lagi luka di hati. Adoyaii...


.

8.10.08

Mercun itu racun


Awok jangan main mercun. Bakor duit je. Daripada awok beli mercun. Baik awok bakor duit tu macam orang Cina buat jika ada kematian. Tapi, tapi, kalau awok kerja askor bahagian pemusnah, maka awok ada banyak stok belerang yang perlu dimusnahkan. Musim raya, awok bawak balik main dengan anak-anak sedara awok. Dan kalau awok kerja kastam ke, mercun-mercun yang dirampas tu, awok bagilah sedara-sedara awok main. Jadi, mereka gembira di Hari Raya. Kemudian, jiran awok pulak sakit hati sebab awok main tak tentu masa. Kejap kabom! Kejap kabom! Sampai orang nak tidur pun tak lena. Orang sakit jantung pun boleh gugur jantung. Budak-budak kecik pun asyik kena sawan terkejut. Melalak menangis ketakutan. Budak terencat akal pun boleh gugur otak dia. Kemudian, jiran menjerit hey orang sebelah! Tak kiralah dia askara ke kastam ke. Atau pengurusi kepada acara pesta bunga api antarabangsa. Heh!


.

7.10.08

dari Lakum City, Poland


Dua tahun lepas, di Lakum City, Poland. Setelah usai solat sunat Hari Raya Aidilfitri yang bermula jam 9 pagi waktu Eropah. Saya mengikuti gerombolan penduduk di situ untuk berkunjung dari rumah ke rumah. Kalau di sana dipanggil bara'an. Tak tahulah di Tanah Melayu. Kalau di kediaman Menteri Perdana dipanggil rumah terbuka. Aturcaranya yang saya tahu terbahagi kepada dua sesi. Sesi untuk dif-dif kehormat. Dan sesi untuk orang kebanyakan. Kenapa dua sesi? Sebab guna konsep Islam Hadhari barangkali. Barangkali itu sesuatu yang tak pasti. Tapi yang pasti Islam tidak pernah membeza-bezakan taraf dan warna kulit. Berbalik kepada bara'an tadi. Pengalaman pertama di bara'an, semua hidangan saya jamah. Nanti orang kata saya menyombong pula. Nampak itu, nak itu. Nampak ini, nak ini. Naik rumah yang ke dua puluh lapan. Naik kembung perut saya. Sudahnya, esok. Saya terberak-berak. Keluar masuk jamban tak henti-henti. Huh! Sadis betul. Nak tidur pun susah! Dah la, di sana masih menggunakan tandas curah kala itu.

Tahun ini, dengan pengalaman tahun dulu. Saya dah boleh menafsir dan mengagak. Mana yang saya patut jamah. Dan mana yang tak perlu saya sentuh. Cukup sekadar cium baunya saja. Saya dah matang! Dari rumah pertama sampai rumah yang kelima terakhir. Paling kuat saya minum air. Atau jamah kuih seketul. Sebab saya pasti. Rumah yang keempat terakhir ada hidangan istimewa untuk dibelasah. Mana taknya, nasi dagang enak lauk ikan tongkol. Ada tapai segala macam. Kat situlah saya bedal. Pergh! Ko bayangkan. Hari Raya di Lakum City, susah nak dapat hidangan sebegitu rupa. Biasa saya nampak, lemang, ketupat, rendang, sup tulang, laksa, mihun sup dan nasi goreng kampung. Ini, makan tapai diselang-seli air bikarbonat yang sangat minimal gasnya, berperisa strawberi. Apalah Tok Imam sini. Buatlah solat sunat awal sikit. Pukul 9 pagi kan dah lewat. Kedengaran suara-suara penduduk yang merungut. Dan itulah antara topik perbualan pengisian aktiviti bara'an.

Mana tidaknya, sebelum solat. Seperti biasa ada ucapan dari pengarah itu, pengerusi ini, ketua itu ini. Mengalahkan khutbah selepas solat pula. Ha ha! Namun kerana kita masih di bulan yang mulia dan masih dalam suasana bergembira, maka tidaklah jadi saya menghuraikan perkara ini dengan lebih lanjut. Takut bertambah dosa pula.

Itu di Lakum City, yang sanak-saudaranya tak seberapa. Sudah memakan dua hari dua malam. Apatah lagi kalau awak beraya di Klang Bandar Di Raja, saudara sungguh ramai. Setakat dua hari dua malam tak cukup. Mau-mau makan satu bulan. Bersamaan dengan tiga puluh hari. Sebab, semua datang mengaku saudara kepada awak. Seibulah, sebapalah. Lain ibulah. lain bapalah. Saudara susuanlah. Saudara barulah. Saudara seIslamlah. Apalah kiranya kan? Nama pun Hari Raya. Maka cuti awak perlu disambung dan dianjakkan demi untuk bertandang dan menunggu saudara yang disebutkan itu tadi. Tambahan pula, semua jenis jalan. Baik jalan Persekutuan, jalan Negeri mahupun jalan alternatif sekitar Klang Bandar Di Raja ini macet kerana orang sibuk nak balik dari kampung menyambung tugas. Lebih-lebih lagi bertugas di Alam Shah. Kerana tugas sudah diberi. Nak balik tidur ka, nak hantar anak sekolah ka, nak pi shopping ka itu urusan awak dengan Tuhan. Namun sekali lagi saya terpaksa menghalang diri dari bercakap yang bukan-bukan bila mengenangkan kita masih berada di bulan yang mulia dan masih bergembira dalam suasana Hari Raya.

Jadi untuk tulisan kali ini, saya khaskan kepada kawan-kawan yang membaca secara senyap (silent reader), yakni yang membacanya dan tidak pernah meninggalkan apa-apa komen di sini. Saya tahu kalian membacanya. Kepada mereka saya ucapkan terima kasih dan Selamat Hari Raya. Jemput datang rumah.


.